TY - JOUR ID - TI - Dhad language in the heritage of Mufti Al-Ubaidi لغة الضاد فی تراث المفتی العبیدی AU - mohamed Tawfik Al-Faghri محمد توفیق الفخری PY - 2007 VL - 37 IS - 47 SP - 283 EP - 296 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - The construction of any civilizational renaissance and its maintenance are requirements for its success and permanence, the first of which is to search for solid foundations that can be built upon and the first foundations for preserving the Arabic language and maintaining it from Westernization is mastery of what came in the Holy Qur’an from the verses of courts and controlling the meanings of its vocabulary and its expression and what was mentioned in the words of the Arab Prophet Quraishi from the hadiths Sharifa, who is the authentic Arab who learned the Arabic language in the desert and from the mouths of the people of Quraish in their language and correct accent, then build on what was established by the imams of this religion from those who mastered the Arabic language before they interpreted the verses of the Holy Qur’an and collected them for the Sahih from the noble hadiths and fulfilled them. The Arabic language has a close connection in the Islamic religion, it is the language of the Holy Qur’an and Hadith, the instrument of challenge and miracle, the tongue of the call and the caliphate, and the care for it by the word of God and its intolerance is an intolerance to the language of the Holy Prophet.

بالعودة إلى المعجم العربی نجد ان دلالتها فی اللغة تدل على معنى تمایز الاشیاء من بعضها البعض وهذا یحقق مفهوم الابانة, قال ابن فارس (ت 395 هـ): "الفاء والصاد واللام کلمة صحیحة تدل على تمیز الشیء من الشیء وابانته عنه, یقال: فصلت الشیء فصلاً, والفصیل: الحکم, وذکر ابن منظور (ت 711 هـ) معانی اخرى تدل على البون بین الشیئین والحجز فقال:"الفصل: بون بین شیئین... الفصل: الحاجز بین شیئین فصل بینهما بفصل فاصل فانفصل... والفاصلة: الخرزة التی تفصل بین الخرزتین فی النظام إذاً الفاصلة لا خلاف انها اخر کلمة فی الایة, فهی بهذا تکون ارقى من القافیة فی الشعر, واجمل من السجع فی الکلام "ولا یجوز تسمیتها قوافی اجماعا لان الله تعالى لما سلب عنه اسم الشعر وجب سلب القافیة عنه ایضاً لانها منه, وخاصة به فی الاصطلاح, وکما یمتنع استعمال القافیة فیه یمتنع استعمال الفاصلة فی الشعر لانها صفة لکتاب الله تعالى فلا تتعداه. ER -