TY - JOUR ID - TI - The controversy of the eye and the memory in the anecdotal group (The Wall of Guns) by Abdul Khaliq Al-Rikabi جدل العین والذاکرة فی مجموعة (حائط البنادق) القصصیة لعبد الخالق الرکابی AU - Ibrahim Jindari ابراهیم جنداری PY - 1995 VL - 25 IS - 27 SP - 76 EP - 98 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - I am not a fan of these complex and discordant titles that we have begun to get used to, and it has become impossible for some to play verbal play that may not be without excitement, and it may be used rarely when it is loaded with all its connotations and dimensions. But reading the collection (Wall of Guns) by Abdul-Khaleq Al-Rikabi, this community highlights one of its most prominent manifestations in which it is highly artistic, as it creates its subject matter, gives its style an exceptional poetic, and its construction is simplicity and intensity. A group that transcends the surface and penetrates into the depths to illuminate and analyze the dimensions in the data of the war and its national and civilized frameworks, and in the historical race of the Arab nation and its Egyptian battles, and this is from its core literary work an act of civilization that may reach the point of the revolution, and it seeks to embody the nation’s battles and link its present back to Her past and an extension to her future outlook.Perhaps one of the simplest connotations of the modern security story is that it narrates or consists of one or several incidents related to different human figures, whose methods of tampering and behavior in life differ in the same way that people live on the face of the earth. One of the advantages of this group is that it does not deal with the issue of war directly, meaning that we do not find a description of a war, a battle, or a field of combat, as it does not move towards documentary documentary, or take a picture from daily life or a picture from the battlefield.

لست من هواة هذه العناوین المرکبة و المتنافرة التی بدأنا نعتاد علیها ، واستحالت لدى البعض إنی لعب لفظی قد لا یخلو من الاثارة ، وقد تستعمل فی النادر وهی محملة بکامل دلالاتها وأبعادها . لکن قراءة مجموعة (حائط البنادق ) لعبد الخالق الرکابی تبرز هذه الجالیة واحدة من أبرز مظاهرها التی تعتمل فیها فنیة عالیة و هی تبتکر موضوعها، وتمنح أسلوبها شاعریة فذة ، وبناءها بساطة و شده تأثیر . مجموعة تتجاوز السطح و تتغلغل إلى الأعماق لاضاءة وتحلیل الأبعاد فی معطیات الحرب وأطرها القومیة والحضاریة ، وفی السباق التاریخی للأمة العربیة ومعارکها المصریة ، و هذا من صمیمه العمل الأدبی فعلا حضاریا قد یصل حد الثورة ، و هو یسعی لتجسید معارک الأمة و بربط بین حاضرها رجوعا إلی ماضیها وأمتداد الى استشراف مستقبلها .ولعل من أبسط دلالات القصة الأمنیة الحدیثة انها تروی أو تتکون من حادثة أو عدة حوادث تتعلق بشخصیات إنسانیة مختلفة ، تتباین أسالیب عبثها وتصرفها فی الحیاة على غرار تباین حیاة الناس على وجه الأرض . ومن ممیزات هذه المجموعة أنها لا تتعامل مع موضوعة الحرب تعاملا مباشرا، بمعنى أننا لانجد وصفا لحرب أو معرکة أو میدأن قتال ، فهی لاتنحى نحو التسجیلیة الوثائقیة ، أو تلتقط صورة من الحیاة الیومیة أو صورة من میدان المعرکة . ER -