TY - JOUR ID - TI - The idea of religion in Islamic jurisprudence and its compatibility with the idea of personal right in civil law فکرة الدین فی الفقه الاسلامی ومدى تطابقها مع فکرة الحق الشخصی فی القانون المدنی AU - Nashwan Muhammad Chadirji نشوان محمد الجادرجی PY - 1995 VL - 25 IS - 27 SP - 330 EP - 347 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - After the existing distinction between personal right and real right is one of the essential issues in contemporary civil laws, and this distinction finds its basis in Roman law, the right in it is either personal or in-kind, and these two legal terms are western to Islamic jurisprudence in the confiscation of the first, and instead we find the terms religion and Eye ; The first expresses the issue of commitment if it is an amount of money or homosexual things, and its idea is based mainly on the idea of ​​responsibility in its special meaning as a container to accommodate duties.And if we are not aware of the meaning of the license in Islamic jurisprudence, we find it (it is not legalized because of a justification for getting rid of the original ruling). The ideas of Islamic jurisprudence versus the ideas of positive law without trying to match them, and this research will address the idea of ​​religion and the extent of its conformity with the personal right, provided that the idea of ​​the eye is addressed in another research.Our plan is: The first topic: Religion in Islamic jurisprudence.The second topic: Personal right in Western jurisprudence. The third topic: the balance between religion and personal right.Conclusion.

بعد التمییز القائم بین الحق الشخصی والحق العینی من المسائل الجوهریة فی القوانین المدنیة المعاصرة، ویجد هذا التمییز اساسه فی القانون الرومانی ، فالحق فیه إما شخصی أو عینی ، و هذا المصطلحان القاتونیان غربیان على الفقه الاسلامی فی مصادرة الأولى ، وبدلا عن ذلک نجد مصطلحی الدین و العین ؛ فالأول یعبر به عن موضوع الالتزام إذا کان مبلغا من النقود او اشیاء مثلیة ، و فکرته تقوم أساسا على فکرة الذمة بمعناها الخاص کوعاء لاستیعاب الواجبات.وإذا لا حظنا معنى الرخصة فی الفقه الإسلامی نجدها (ما شرعت الأ بسبب قیام مسوغ للتخلص من الحکم الاصلی)، والرخصة لیست هی الحکم الأصلی بل فی حکم جاء مانعا من استمرار الالزام فی الحکم الأصلی لذلک نجد هذه المحاولات لاتخدم الفقه الإسلامی ، وإنما لابد من ابراز الأفکار الخاصة بالفقه الإسلامی مقابل افکار القانون الوضعی دون محاولة المطابقة بینهما ، وهذا البحث سوف یتناول فکرة الدین ومدى مطابقتها للحق الشخصی ، على أن تعالج فکرة العین فی بحثه أخر.وخطتنا هی : - المبحث الأول : الدین فی الفقه الاسلامی . المبحث الثانی : الحق الشخصی فی الفقة الغربی. المبحث الثالث : الموازنة بین الدین و الحق الشخصی . وخاتمة . ER -