TY - JOUR ID - TI - Mechanism of Producing Personification in Emily Dickinson’s Poetry آلِيَّة تَكْوِين التشخيص في شعر إيميلي ديكنسون AU - Ayad Hammad Ali اياد حماد علي AU - Omar Saadoon Ayyed عمر سعدون عايدعمر سعدون عايد PY - 2021 VL - 28 IS - 7 SP - 38 EP - 59 JO - Journal of Tikrit University for Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية SN - 18176798 AB - Personification is an influential figure of speech which is widely used in literature. It is a literary device that functions as a way of creating symbolic images that bear hidden meanings which should be deciphered through dismantling personification into segments in order to obtain the masqueraded meaning attended in each personification. The basic objective of this paper is to key out the mechanism that Emily Dickinson employs in generating personifications, and how the poet constructs the meaning of each personification. Successively, it also aims at unearthing how the elements that the poet hires in configuring personification are blended together though they are borrowed from different and incompatible fields that never meet together unless they are mapped out together metaphorically.The Conceptual Blending Theory was eminently exploited in the practical aspect of the research because it fits the purpose of the research. This theory is basically based on the cognitive construction of meaning which is an output of blending different elements to integrate them together to attain one concept. The mathematical relation (X + Y = Z) was applied to the personification so as to unscrew its elements, then blend them together conceptually to reach the essence of the personification. However, a bundle of sundry poems were selected from Dickinson’s collection of poems randomly. Eventually, it has been noticed that Dickinson’s personification depicts a rhetorical image to conceive metaphoric states that broaden the reader’s imagination towards issues and themes which simulate his own daily life’s experiences.

يُعتبر التشخيص واحدة من اشكال الكلام الفعالة في الأدب, حيث تكمن وظيفة هذه الوسيلة الأدبية في خلق صور رمزية التي تحمل في طياته معاني مكنونة الذي يستلزم فك رموزها عبر تفكيك التشخيص إلى اجزاء بغية الوصول إلى المعنى المكنون. إن الهدف الأساسي لهذا البحث هو تحديد الآلية التي توظفها إيميلي ديكنسون في تكوين التشخيص, وكيف تُركب الشاعرة المعنى في كل تشخيص. كما يهدف البحث في التقصي عن سُبُلَ دمج الشاعرة للعناصر المستخدمة في التشخيص مع بعضها البعض، علماً أن تلك العناصر قد اُسْتُعِيرَت من مجالات مختلفة غير متصاهره، بل أنها لا تتقارب من حيث المجال إلا إذا دُمجت سويةٍ لأغراض مجازية. فيما يتعلق بالجانب التحليلي للبحث، فقد تمت الاستفادة من نظرية الإدماج المفاهيمي لأنها تُلائم غرض البحث، حيث أن هذه النظرية تعتمد أساساً على التكوين الإدراكي للمعنى، الناتج عن مزج عناصر مختلفة سويةٍ لتحقيق التكامل في صياغة مفهوم مُعين. لقد طُبقت معادلة العلاقة الرياضية (X Y Z) على التشخيص من خلال تحليل عناصره لغرض معرفة فحوى كل تشخيص، حيث اختيرت مجموعة مختلفة من قصائد ديكنسون بشكل عشوائي لغرض تحليلها. بالنتيجة, تبين أن التشخيص الذي تستخدمه ديكنسون يُقدم صورة شعرية معينة تحمل بين ثناياها معنىً ضمنياً، حيث تُركب الصورة البلاغية في التشخيص لابتداع مواقف مجازية لتوسيع مخيلة القارئ نحو مواضيع وأفكار تحاكي تجارب حياته اليومية ER -