TY - JOUR ID - TI - "Criticism of Criticism: The components and Limits of Literary criticism according to Mahmoud Bayram al-Tunisi” نقد النقد مقوّمات النقد الأدبي عند محمود بيرم التّونسي وحدوده AU - Ibtisam Al-Waslati ابتسام الوسلاتي PY - 2021 VL - IS - 16 SP - 8 EP - 38 JO - Translation&linguistics الترجمة واللسانيات SN - 22260161 AB - Our interest in the critical chapters that Mahmoud Bayram al-Tunisi wrote in the Tunisian newspapers during the period between 1933 and 1937 falls within the context of criticizing Maghreb criticism and demonstrating the al Tunisi's status among the writers of his time. Through it, he tried to highlight the nature of the Tunisian cultural scene in the thirties of the twentieth century. Perhaps our reading of these critical texts in the light of criticism of criticism will be an attempt to reveal the nature of the cultural and psychological influences that make the critic adopts a critical approach only, and the impression that an insider of Payarm's critical articles makes is the adoption of two critical approaches, the first of which is the biological approach and the second is the affective approach. Putting the Payrams experience in the balance leads to its evaluation based on the location of this experience by looking at the critical experiences in the East on the one hand and in the West on the other hand. Like the early pioneers, Bayram believed in the need to pay attention to Arab cultural values and direct efforts towards reviving and developing heritage and linking with the old, as well as adopting Western theses and spreading a new spirit of creativity, thus focusing his critical vision on the dialectic of authenticity and contemporary.

يندرج اهتمامنا بالفصول النقديّة التي كتبها محمود بيرم التونسي في الصحف التّونسيّة خلال الفترة الزمنيّة الممتدة بين سنتي 1933 و1937 في سياق نقد النقد المغاربي وتبيّن منزلة الرجل من أدباء عصره. وقد حاول من خلالها إبراز طبيعة المشهد الثّقافيّ التّونسيّ في الثلاثينات من القرن العشرين. ولعلّ قراءتنا لهذه النصوص النقديّة في ضوء نقد النقد ستكون محاولة للكشف عن طبيعة المؤثرات الثّقافيّة والنفسيّة التي جعلت الناقد يتبنى منهجا نقديا دون سواه، وإنّ الانطباع الذي يخرج به المطلّع على مقالات بيرم النقديّة هو تبني صاحبها لمنهجين نقديين أولهما المنهج الإحيائي وثانيهما المنهج الوجداني. وإنّ وضع تجربة بيرم في الميزان يفضي إلى تقييمها انطلاقا من موقع هذه التجربة بالنظر إلى التجارب النقديّة في الشرق من جهة وفي الغرب من جهة ثانية. وشأن الرواد الأوائل كان بيرم مؤمنا بضرورة الاهتمام بالقيم الثّقافيّة العربيّة وتوجيه الجهود صوب إحياء التراث وتطويره وربط الصلة مع القديم إلى جانب الأخذ عن الأطروحات الغربيّة وبثّ روح جديدة في الإبداع، وبذلك تركزت رؤيته النقديّة على جدلية الأصالة والمعاصرة. ER -