TY - JOUR ID - TI - مرجعيات الرموز الشعبية وتمثلاتها في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية AU - أ.د. صالح احمد الفهداوي AU - آية ضياء طه القيسي PY - 2021 VL - 14 IS - 54 SP - 107 EP - 132 JO - DIRASAT TARBAWIYA مجلة دراسات تربوية SN - 20794673 AB - The arts and their inherited forms have references and effects in the history of civilization .It is the first attempt by man to express life and its social, religious and aesthetic values and fictional, realistic or artistic way. It is an exploratory process of popular symbols and defines its meanings and references based on the above ,the researcher considered the establishment of the problem of his research represented b(1) Is there a recruitment of popular symbols in the output of students of the department of art education with meanings and values can be understood by the recipient? Is it possible to draw on the aesthetic values of the civilizational references ,with all its symbolic implication,which carry the values and traditions of art and heritage ,and bring them out in contemporary spirit? (The aim of the current search the discovery of the revealing the references of popular symbols and their representations in the projects of students of the department of art education.) The second chapter (the theoretical frame work )includes two sections ,the first section deals with the concept and meaning reference) ,and the second topic included the (popular symbols and their representations in the art of arts has led the two sections to indicators. The third chapter is devoted to research procedures),which includes the descriptive analytical approach and the research community ,the analysis of the amounted to (3) artistry work have been analyzed according to the instrument of research which is an analysis from includes number of clauses that extracted from the academic field indications .

تعد الفنون وما تحتويه من موروثات مصادر اساسية لفهم تاريخ الحضارة الانسانية اذ كانت الفنون وسيلة فاعلة للتعبير عن الحياة وقيمها الاجتماعية والدينية والجمالية بأساليب خيالية او واقعية حيث مثلت الرموز الشعبية مرجعيات ذات دلالات فكرية و فنية اسهمت في تكوين ميثولوجيا المجتمعات البشرية بمختلف اجناسها ولغرض الوقوف على تأثير هذه المرجعيات على الفن التشكيلي العراقي وخصوصا نتاجات طلبة قسم التربية الفنية إرتأ الباحثان الخوض في غمارهذا الموضوع للوقوف على مرجعيات الرموز الشعبية وتمثلاتها في مشاريع الفنون التشكيلية لطلبة قسم التربية الفنية واتخذى منهما هدفا للبحث وفق السياق التالي تناول الباحثان في الفصل الاول مشكلة بحثهما المتمثلة (هل هناك توظيف للرموز الشعبية في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية تحمل معان وقيم يمكن للمتلقي فهمها ؟ وهل يمكن استلهام القيم الجمالية من المرجعيات الحضارية ، بكل ما فيها من دلالات رمزية تحمل قيم وتقاليد فنية وتراثية ، وإخراجها بروح معاصرة ؟ ) وهدف البحث الحالي الى الكشف عن مرجعيات الرموز الشعبية وتمثلاتها في نتاجات المشاريع التشكيلية لطلبة قسم التربية الفنية. فيما جاء الفصل الثاني (الاطار النظري) يتضمن مبحث واحد، وقد افضى المبحث الى مؤشرات الاطار النظري وتم عرض ومناقشة الدراسات السابقة التي لامست في مواضيعها مدار البحث .فيما كان الفصل الثالث اجرائيا اشتمل على منهجية البحث ، ومجتمعه الذي بلغ عدده (20) لوحة وعينته التي بلغ عددها (3) لوحة وقد تم تحليلها على وفق اداة البحث ، استمارة (تحليل المحتوى) التي اشتملت على عدد من الفقرات التي تم استخلاصها من مؤشرات الاطار النظري ولأجل التحقق من صدق الاداة تم عرض الاداة على مجموعة من الخبراء الذين اعتمدهم الباحثان من الاساتذة المختصين .اما الفصل الرابع فقد خصص لاستعراض النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات ER -