@Article{, title={Characteristics and plastic standards in stereoscopic (dio-ramat) for the design of archaeological sites in Iraq (Al-Tar Cave as a model) الخصائص والمعايير التشكيلية في المجسمات (الديو رامات) لتصميم المواقع الاثارية في العراق (كهف الطار انموذجاً)}, author={Waad Addnan Mahmoud Iraq Natural History Research Center and Museum - University of Baghdad المدرس وعد عدنان محمود مركز بحوث ومتحف التاريخ الطبيعي – جامعة بغداد}, journal={Journal of sustainable studies مجلة الدراسات المستدامة}, volume={3}, number={3(3)}, pages={413-434}, year={2021}, abstract={The current research is based on the detection of the properties and plastic standards in the art of models for the design of archaeological sites, (Al-Tar Caves), and the research problem was presented in the investment of materials, raw materials for the manufacture of the figures within a space of museums and galleries in a visual format that allows for vision. Then the researcher presented chapter two and it was divided into two topics: functional and aesthetic characteristics of the art of sculptures, while topic two deals with the multiplicity of materials and raw materials in the design of archaeological sites in the form of models , and followed global experiences in the manufacture of models of different materials and multi methods and multiplicity of visual presentations in halls and museums and personal use in private galleries, then chapter three presented an analysis and an applied sample of (Al-Tar Caves ). An model ( sample)in a way that simulates the shape and general appearance of the environment that is supposed to be visually present within the museum space, then chapter four arrived to the results and recommendations, including that the characteristics and plastic standards of the art of models require the growth of the relationship between the function and the visual form and the values of beauty, testing and experimentation of materials and raw materials to know their properties and its effectiveness in conveying the idea, and ( Al Tar cave ) model is a miniature model and a visual formula between what is tangible and the technical aspect in the creative act in order to achieve a state of harmony between materials and raw materials within a space and then carefully exist within the museum presentation formula, then the researcher presented recommendations and proposals.

يقوم البحث الحالي على الكشف عن الخصائص والمعايير التشكيلية في فن المجسمات لتصميم المواقع الاثارية (كهف الطار) وتم عرض مشكلة البحث في استثمار المواد والخامات لصناعة المجسمات ضمن حيز فراغي للمتاحف وصالاتي العرض بصيغة بصرية تسمح بالرؤية، ثم قدم الباحث الفصل الثاني وتم تقسيمه إلى مبحثين هما الخصائص الوظيفية والجمالية لفن المجسمات بينما المبحث الثاني تعدد المواد والخامات في تصميم المواقع الاثارية بشكل مجسمات، وتتبع فيه تجارب عالمية في صناعة المجسمات ومن مواد مختلفة وبطرائق وتعدد العروض البصرية في القاعات والمتاحف والاستعمال الشخصي ضمن صالات عرض خاصة ثم الفصل الثالث وقدم تحليل وعينه تطبيقيه (كهف الطار) وتم عمل مجسم (نموذج) يحاكي الشكل والمظهر العام للبيئة المفترض حضورها بصرياً ضمن حيز المتحف ثم الفصل الرابع توصل النتائج والتوصيات ومنها ان الخصائص والمعايير التشكيلية لفن المجسمات يستلزم تنامي العلاقة بين الوظيفة والشكل البصري وقيم الجمال والاختبار والتجريب للمواد والخامات لمعرفة لخواصها وفاعليتها في توصيل الفكرة، بشكل مجسم (كهف الطار) نموذج مصغر وصيغة بصرية بين ما هو مادي ملموس والجانب التقني في الفصل الإبداعي وبما يحقق حالة الانسجام بين المواد والخامات فالمجسمات (الديورامات) حقل ثقافي وتقني غايته تطويع الشكل والكتلة ضمن حيز فراغي ثم وجودة بعناية تامة ضمن صيغة العرض المتحفي، بعدها عرض الباحث التوصيات والمقترحات.} }