TY - JOUR ID - TI - Features of narrative time in poetry of Hais Bais (d574 A.H.) ملامح الزمن الحكائي في شعر حَيْصَ بَيْص (ت574هـ) AU - Oras Nsaif Jasim أوراس نصيف جاسم PY - 2021 VL - 1 IS - 61 SP - 513 EP - 528 JO - The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة SN - 19976208 26644355 AB - Abstract:-The entry of narration into poetry is a familiar phenomenon in the ancient and modern Arab blog. It is a type of communication that a person uses, and the narration is subject to sublimation in all forms of expression, whether linguistic or otherwise. The narrative time element had features that were evident in a number of poems of the poetry of Hais Bais by treating some of the events of his emotional and social experiences in which time intertwined in an artistic way that achieved artistic and aesthetic goals.The research proceeded with a preface, It talked about the concept of time and its relationship to literary work. The description of time is an important element in the construction of poetic entity. Then there are three studies, the first of which is: the levels of narrative construction of time in the poetry of Hais Bais, and the first: the level of arrangement and frequency, and the arrangement had two levels, namely retrieval and anticipation or anticipation, then the second topic studied: levels of duration, which are summary, scene, stance and deletion, and the research was concluded with a third topic, Lesson: the two levels of frequency, namely the singular tale and the recurring tale, and the meeting of these narrative elements has an important role in the coherence of the artistic structure of the poet’s poems, and then the conclusion of the research. Key words: narrative time, narrative time, narrative construction, external and internal foresight, retrieval, story, level of arrangement, frequency, scene.

ملخص:يعد دخول السرد في الشعر ظاهرة مألوفة في المدونة العربية قديمًا وحديثًا؛ فهو نوع من أنواع التواصل الذي يستعمله الإنسان، والسرد قابل للاندساس في كل أشكال التعبير لغوية كانت أم غير ذلك فهو حتمًا موجود في الشعر، إذ تتوافر تقنية السرد في جنس الشعر القديم حين كان الشاعر يستدعي السرد في سياق الفخر والتنويه بقيم الفروسية والشجاعة مثلما هو الشأن في معلقة عنترة العبسي، وقد يرتبط بغرض الغزل وما يتصل به من مغامرات عاطفية على غرار ما في معلقة امرئ القيس ورائية المنخّل اليشكري، وبعض قصائد عمر بن أبي ربيعة.ومن تقنيات السرد المعروفة هو: الزمن الحكائي، وهو ما نعتمده أساساً في معاينة أمر التوظيف السردي والحكائي في الشعر، إذ حاولت هذه الدراسة التحدث عن ملامح الزمن الحكائي في شعر أبي الفوارس حَيص بيص، من خلال قراءة تبرز أثر الزمن في عملية بنائه الفني للنص الشعري. وقد كان لعنصر الزمن الحكائي ملامح تجلت في عدد من قصائد ديوان شعر حَيْصَ بَيْص( ) من خلال معالجة بعض أحداث تجاربه العاطفية والاجتماعية التي تداخلت فيها الأزمنة بشكل فني، حقق غايات فنية وجمالية.وسار البحث في تمهيد، تحدث عن مفهوم الزمن وعلاقته بالعمل الأدبي بوصف الزمن عنصراً مهماً في بناء الكينونة الشعرية. ثم مباحث ثلاثة درس الأول منها: مستويات بناء الزمن الحكائي في شعر حَيْصَ بَيْص، وأولها: مستوى الترتيب والتواتر، وكان للترتيب مستويان، هما الاسترجاع والاستباق أو الاستشراف، ثم درس المبحث الثاني: مستويات المدة، وهي التلخيص والمشهد والوقفة والحذف، وخُتم البحث بمبحث ثالث، درس: مستويي التواتر، وهما الحكاية التفردية، والحكاية التكرارية، ولاجتماع هذه العناصر السردية دور مهم في تماسك البناء الفني لقصائد الشاعر، ثم خاتمة البحث.الكلمات المفتاحية: الزمن الحكائي، زمن السرد، بناء حكائي، استشراف خارجي وداخلي، استرجاع، الحكاية، مستوى الترتيب، التواتر، المشهد. ER -