@Article{, title={Healing With clay and Rewarding Clay Till The End of The 4th Century 10th Century AD. التداوي بالطين واهدائه حتى نهاية القرن الرابع للهجرة / العاشر للميلاد}, author={Raed Mohammed Hamed رائد محمد حامد حسن}, journal={Journal of Education for Humanities مجلة التربية للعلوم الإنسانية}, volume={1}, number={4}, pages={225-240}, year={2021}, abstract={The study of “Healing with Clay and Rewarding Clay till the Fourth Hijri Century” was considered one of the most important studies, particularly in terms of being strange and unbelievable in our society. It was widely used in the ancient times in comparison with its use nowadays. It had a basic role in those ages of the Islamic society. It had been used by the public and private in healing people. There had been talk and comments about the importance of eating clay when they were feeling sick. From the evidences of clay eating, is what the Prophet Muhammad (PBUH) referred to in his Hadith, among the three things which the Prophet had been authorized was eating the white clay. The research is divided into three sections, introduction and conclusions. Section one tackles the historical basis of the opinions of clay eating. Section two deals with healing by eating clay. Finally, section three is dedicated to Rewarding clay.

تعد دراسة "التداوي بالطين وإهدائه حتى القرن الرابع للهجرة/العاشر للميلاد" من الدراسات المهمة، بخاصة وأنها تعد من الغرائب, وعدم التصديق من المجتمع، كونه قد استعمل في أزمان غابرة، مقارنة بالعصر الحاضر. غير أنه كان له دور أساسي في المجتمع الإسلامي في تلك الحقبة من الزمن، اذ كان له اهتمام في استعماله بين العامة والخاصة في شفاء الناس، وقد دار حديث وتعليقات عدة حول أكل الطين مبيناً, أهميته للإنسان عند المرض، ومن الدلائل على أكل الطين ما أشاره إليه الرسول محمد () في حديثه الشريف، ضمن ثلاثة أشياء رخص في أكلها وهي أكل الطين الأبيض. وعلى وفق ماتقدم تم تقسيم البحث إلى ثلاثة مباحث واستنتاجات توصل اليها الباحث من خلال اعتماده على عدد من المصادر الأولية التي أغنت البحث في جوانب عديدة , تناولنا في المبحث الأول: " الجذور التاريخية في بيان آراء أكل الطين". أما المبحث الثاني فحمل عنوان " التداوي في أكل الطين " في حين جاء المبحث الثالث عن "إهداء الطين " .} }