@Article{, title={Utopia/ Dystopia Opposition in Elif Shafak's Forty Rules of Love ضديّة اليوتوبيا والديستوبيا- قراءة في رواية: (قواعد العشق الأربعون) لإليف شافاق}, author={Saad Dahis Naser سعد داحس ناصر}, journal={LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية}, volume={1}, number={44}, pages={72-112}, year={2022}, abstract={The study, entitled "Utopia/ Dystopia Opposition in Elif Shafak's Forty Rules of Love," aims at exploring the realistic and spiritual oppositions found at the same place (Konya city) when one becomes a domestic utopia while the other becomes hostile dystopia based upon a set of cultural and conceptual binaries that pervade the novel. These binaries very much resemble the crucial meeting between Rumi and Tabrizi that led to the foundation of Sufism by Rumi.The main significant factors that Rumi and Tabrizi adopted to establish their utopia were goodness, love, peace, poetry, music, fertile movement, tolerance, women's rights, deconstructing the masculine discourse, and spiritual acculturation, besides other spiritual factors.On the other hand, the main significant factors of dystopia which structured the foundations of the dystopian city and that Rumi and Tabrizi opposed and stood against are evil, hatred, war, omission of inspirational poetry, silence, stillness, intolerance, oppression, adoption of the exclusionary masculine discourse, ignore the spiritual acculturation and adopt the material one in addition to other negative manifestations.The contrast between utopia and dystopia occupied a wide range during the course of the novel which is the subject of the study. The difference between the two worlds was clearly visible from the beginning to the end of the novel, especially in its historical course. This matter made us aim at investigating and comparing between them based on the conjugation between the real mystics' foundations and their imaginary principles included in the novel.

يسعى البحث الموسوم بـ (ضديّة اليوتوبيا والديستوبيا في رواية: "قواعد العشق الأربعون" لإليف شافاق) إلى إيضاح التضاد الحاصل في المكان الواحد، مدينة (قونية) على المستويين الروحي والواقعي، حينما يكون أحدهما يوتوبيّاً أليفا والآخر ديستوبيّاً معادياً، عن طريق مجموعة من الثنائيّات المفهوميّة والإجرائيّة والثقافيّة التي تضمنتها الرواية، والتي قاربت اللقاء المصيري بين (التبريزي) و(الرومي)، وما نتج عنه من انتهاج مذهب صوفي متجدّد كان قطبه (الرومي). من أهم مقوّمات اليوتوبيا التي اعتمد عليها (التبريزي) ورفيقه (الرومي) في مشروعهما لإقامة مدينة فاضلة: الخير، والحب، والسلام، والشعر، والموسيقى، والحركة المنتجة، وقبول الآخر، وإنصاف المرأة، وتقويض الخطاب الذكوري، والمثاقفة الروحيّة، وغير ذلك من المظاهر والصور الإيجابيّة. أمّا أهم مظاهر الديستوبيا، التي قاومها (التبريزي) و(الرومي)، ووقفا ضدها، والتي شكّلت أساسات المدينة الفاسدة على مستوى الفكر الممارسة، فهي الشر، والكراهيّة، والحرب، وإغفال الشعر الملهم، والصمت، والسكون، ورفض الآخر واضطهاده، واعتماد الخطاب الذكوري الإقصائي، وتجاهل المثاقفة الروحيّة، واعتماد المثاقفة الماديّة، وغير ذلك من المظاهر والصور السلبيّة.إنّ التضاد بين اليوتوبيا والديستوبيا شغل مساحة كبيرة من الرواية مدار البحث، وظهرت حالة البينونة والافتراق بين العالمين بصورة واضحة من بداية الرواية إلى نهايتها، ولاسيّما في مسارها التاريخي، وهو الأمر الذي وضعنا أمام غاية التقصّي والمقارنة بينهما على وفق المزاوجة بين مرتكزات المتصوّفة الحقيقيّة، ومبادئهم المتخيّلة التي تضمنتها الرواية. ا .} }