TY - JOUR ID - TI - Legal regulation of electronic divorce "a comparative study of Islamic jurisprudence" التَنظيم القانوني للطلاق الإلكتروني "دِراسة مُقارنة بالفقه الإسلامي". AU - Safa metab Fajjah Al-Khuzaie صفاء متعب فجة الخزاعي PY - 2021 VL - 13 IS - 1 SP - 476 EP - 488 JO - Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق SN - 20752032 AB - Electronic divorce is a modern form of the termination of the marital relationship, and this type of divorce is characterized by the mediator in which it is located, which is the electronic mediator, but despite its modernity, the formula of its procedure does not depart from the stable formulas known in the rhythm of divorce, it occurs either verbally or in writing. , It is striking that the Iraqi legislator did not provide a regulation or reference to the definition or judgment of electronic divorce and the extent of the legality of its occurrence, which creates legal problems that naturally affect the rule of invocation of it. Because of the lack of regulation of electronic divorce in Iraqi law, it is necessary for us to follow the analytical approach, the general rules in the personal status law and the electronic signature law and electronic transactions on the one hand, and to rely on the position of Islamic jurisprudence as a direct source governing personal status issues when there is no text in the issue presented.

يعد الطلاق الإلكتروني صورة حديثة من صور انهاء العلاقة الزوجية، ويتميز هذا النوع من الطلاق بالوسيط الذي يقع فيه وهو الوسيط الإلكتروني، الا انه على الرغم من حداثته الا ان صيغة اجراءه لاتخرج عن الصيغ المستقرة المعروفة في ايقاع الطلاق، فهو يقع أما باللفظ الشفهي أو بالكتابة، ومن الملفت للنظر ان المشرع العراقي لم يورد تنظيماً أو اشارة لتعريف أو حكم الطلاق الإلكتروني ومدى مشروعية ايقاعه، مما يولد ذلك مشاكل قانونية تؤثر بطبيعة الحال على حكم الاعتداد به.وبسبب عدم تنظيم الطلاق الإلكتروني في القانون العراقي يلزم منا اتباع المنهج التحليلي القواعد العامة في قانون الاحوال الشخصية وقانون التوقيع الإلكتروني والمعاملات الإلكترونية هذا من جهة، والاعتماد على موقف الفقه الاسلامي باعتباره مصدراً مباشراً يحكم مسائل الاحوال الشخصية عند عدم وجود نص في المسألة المعروضة. ER -