TY - JOUR ID - TI - Encyclopedic Narrative in the Arabic Prose HeritageThe enjoyment and sociability of Abu Hayyan al-Tawhidi as a model السّرد الموسوعيّ في التّراث النّثري العربي: الإمتاع والمؤانسة لأبي حيّان التّوحيديّ أنموذجًا AU - Dr.Karim Altaybi د.كريم الطيـبـي PY - 2021 VL - 11 IS - Appendix No.3 SP - 233 EP - 248 JO - journal of the college of education for humanities مجلة كلية التربية للعلوم الانسانية SN - 27075672 AB - This research paper, which we are presenting, seeks to participate in the First International Scientific Conference: The Great Questions and the Stakes of Reality: Reading in the Islamic Perspective. It seeks to return to the sources of the Arab prose heritage to examine its narrative achievement, in line with the proposed second axis: Literature in Islamic civilization: its nature, patterns, transformations, due to the rich gender diversity preserved by the ancient Arabic prose code, and the blending of narration with multiple discursive patterns and expressive types. miscellaneous. We have decided to limit the consideration to one book that represents this formative feature based on diversity and richness, which is the book of enjoyment and sociability by Abu Hayyan al-Tawhidi. We will also try to address the naturalization of this narrative book, which sparked a wide debate among critics, based on the basic premise that Abu Al-Wafa Al-Muhandis accepted the monotheistic proposal to compile the “oral material” and the dialogues that took place between him and Minister Al-Buwaihi Ibn Saadan and transforming all of this into a message, and then The book of enjoyment and sociability in its entirety is a letter written by Abu Hayyan to his friend Abu al-Wafa in which he tells the details of the events that took place in the minister’s council in a narrative form. It is noticeable that the researchers who considered the book as affair, but issued a naturalization of the book as an “oral material.” As for the book, in its final form; That is, after moving from the oral stage to the writing stage, a letter formulated by al-Tawhidi specifically formulated to respond to the criteria and controls set by Abu al-Wafa’. As a general framework, this thesis includes various literary types and different discursive forms

تسعى هذه الورقة البحثيّة التي نتقدّم بها للمشاركة في المؤتمر العلمي الدّولي الأول: الأسئلة الكبرى ورهانات الواقع قراءة في المنظور الإسلامي. تسعى إلى العودة إلى منابع التراث النثري العربي لافتحاص منجزه السّردي، انسجاما مع المحور الثاني المقترح: الأدب في الحضارة الإسلامية: طبيعته، أنماطه، تحولاته، لما بدا لنا من تنوع أجناسي ثريّ تحتفظ به المدونة النثرية العربية القديمة، وامتزاج السّرد بأنماط خطابية متعددة وأنواع تعبيرية متنوّعة. وقد ارتأينا حصر النّظر في كتاب واحد يمثل هذه السمة التكوينية القائمة على التنوع والثراء وهو كتاب الإمتاع والمؤانسة لأبي حيّان التّوحيدي، ونذهب إلى اعتبار هذا الكتاب رسالةً تحتضن في تضاعيفها أنواعًا أدبيّة متنوعة كالمسامرة والمحاورة والمناظرة والمناجاة والدّعاء والمفاضلة...إلخ. كما سنحاول التطرّق لتجنيس هذا الكتاب السّردي الذي أثار جدالا واسعا بين النّقّاد، منطلقين من فرضية أساس مفادها أنّ أبا الوفاء المهندس قَبِل مُقترح التوّحيدي القاضِي بتجميع "المادة الشفوية" وما جرى من الحوارات بينه وبين الوزير البويهي ابن سعدان وتحويل كلّ ذلك إلى رسالة، ومن ثمّ فكتاب الإمتاع والمؤانسة في مجمله رسالة كتبها أبو حيّان لصديقه أبي الوفاء يحكي فيها تفاصيل الأحداث التي وقعت في مجلس الوزير في صيغة سرديّة، والملاحظ أنّ الباحثين الّذين اعتبروا الكتاب مسامرات إنَّما صدروا عن تجنيس الكتاب باعتباره "مادة شفوية"، أمّا الكتاب، في صيغته النهائية؛ أيْ بعد الانتقال من مرحلة الشفهيّة إلى مرحلة الكتابة، رسالة صاغها التَّوحيدي صياغة مخصوصة لكي تستجيب للمعايير والضَّوابط التي حدّدها أبو الوفاء، وتتضمَّن هذه الرسالة بوصفها إطارا عاما أنواعا أدبية متنوعة، وأشكالا خطابية مختلفة. ER -