TY - JOUR ID - TI - The role of the principles of jurisprudence in preventing hyperbole and intolerance دور أصول الفقه في منع الغلو ونزع التعصب AU - DharghamManhal Mohammed ضرغام منهل محمد PY - 2021 VL - 15 IS - 2 SP - 77 EP - 112 JO - College of Education for Women Journal مجلة كلية التربيه للبنات SN - 27081354 27081362 AB - The role of fundamental of jurisprudence in preventing hyperbole and remove intolerance.It focuses on the fact that difference is a cosmic pre_ existence of the laws or its phases which will not eliminate the reality of it existence.The research also emphasized that hyperbole is related in human thought, which is reflected in human behaviors, including his religious behavior.The research indicates the necessity of acknowledging the existence of the disagreement in jurisprudence, and this disagreement based on the rules of origin of the diligent imams, and the fundations they laid. then the built their directions on them, but did not prevent the existence of the difference.The research also aims at the necessity of seeking an excuse for the violator; And that none of the mujtahids did not call the absolute right, in what he exerted, so why should he attribute it to them who imitated them, and this would only be the removal of exaggeration from our souls, and the tendency will only happen through his method of teaching the principles of jurisprudence, and its results from the sciences that are concerned with the dispute.

إن فكرة بحث "دَوْرُ أُصولِ الفقه في منعِ الغُلُّوِ ونَزْعِ التَّعَصُّبِ"، تُركِّزُ على أن الاختلاف أمر كَونيٌّ سابق لوجود الشرائِعِ، ومحاولة القفز عليه، أو إنكاره، لن تُلغي حقيقة وجوده، كذلك أَكَّدَ البحثُ على أن الغُلُوَّ أمرٌ مُرتبطٌ بالفكر البشري، ما ينعكس على سلوكيات الإنسان، والتي منها سلوكه الدِّيني، ويُشير البحث إلى ضرورة الإقرار بوجود الخلاف في الاجتهاد الفقهي، وأن هذا الخلاف كان مَبْنِيًّا على قواعد أَصَّلَهَا الأئِمَةُ المجتهدون، وأُسُسٍ وضعوها، ثُمَّ بنوا اجتهاداتهم عليها، لكن هذا لم يمنع من وجود الاختلاف، كما ركَّزَ البحثُ على ضرورة التِماس العذر للمخالِفِ؛ لأنه قام بواجبه الشَّرعي، واجتهد كما اجتهد غيره، وإن أحدا من المجتهدين لم يَدِّعِ الحَقَّ المُطلق، فيما اجتهد به؛ فلماذا يَنسبُهُ لهم مَنْ قلَّدَهُمْ، وهذا الإنصاف من المقلِّدِينَ لن يكون إلا بنزع الغلو من نفوسهم، ونزعه لن يحصل إلا بإشاعة تدريس أصول الفقه، ونظائره من العلوم التي تهتم بالخلاف. ER -