TY - JOUR ID - TI - The Design Structure of logos Designed by the Arabic Calligraphy البنية التصميمية للشعارات المصممة بالخط العربي AU - Khudair Abbas خضير عباس دلي AU - Abdul Hassain Radhiwi عبد الحسين رضيوي PY - 2022 VL - 2 IS - 45 SP - 727 EP - 749 JO - LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية SN - 19995601 26635836 AB - Logos, in general, represent an important means of communication. Logos designed by the Arabic calligraphy is one of the most important types of design, as it is customary in most peoples of the world to use the vocabulary of their language and the shapes and symbols of their lines as important elements in the design of their logos as indicative signs to convey ideas and meanings. The logos designed in Arabic calligraphy formed a visual reality, and no one could obscure their presence or ignore their importance. This section of the logos did not have adequate luck to study it, the researcher determined his study, and he identified his problem with the following question: What is the design structure of logos designed in Arabic calligraphy, and the researcher has determined the study of designs for the International Design House? The second chapter, included the theoretical framework, and it contained three basic sections, so the first section was the philosophy of the logo and the second was Arabic calligraphy, a visual plastic art. His research and his intentional selection of the research samples, which amounted to (5) five models, which were analyzed by criticism and interpretation.The fourth chapter included the results of the research; from which it came: The design structure of logos designed in Arabic calligraphy, when geometric shapes are taken as a basis for their compositional construction, the Kufic fonts and the like are the ones who perform this task, while the structure adopts free systems in its forms using flexible Arabic fonts such as Al-Diwani and the Thuluth, or the designer deliberately pairs static lines Moving in that structure, then the researcher put some recommendations that continue with the results and strive to mention many proposals.

تمثل الشعارات بصورة عامة وسيلة اتصالية مهمة ولعل الشعارات المصممة بالخط العربي واحدة من أهم أنواعها التصميمية اذ جرت العادة في أغلب شعوب العالم أن تستخدم مفردات لغتها واشكال ورموز خطوطها كعناصر مهمة في تصميم شعاراتها كعلامات دلالية لنقل الافكار والمعاني.والشعارات المصممة بالخط العربي شكلت واقعاً مرئياً, لا يمكن لأحد أن يحجب حضورها او يتجاهل اهميتها.. ولأن هذا القسم من الشعارات لم ينل حظاً وافياً لدراسته لذلك فقد حدد الباحث دراسته ( البنية التصميمة للشعارات المصممة بالخط العربي ) وقد حدد مشكلته بالتساؤل الآتي:ما هي البنية التصميمية للشعارات المصممة بالخط العربي وقد حدد الباحث دراسة التصاميم لدار الشعار العالمية للتصميم اما الفصل الثاني فقد اشتمل على الاطار النظري وقد احتوى على (ثلاثة مباحث) اساسية فجاءت على التوالي المبحث الاول فلسفة الشعار والثاني الخط العربي فن تشكيلي بصري اما البحث الثالث البنية التصميمة والشكلية اما الفصل الثالث فقد خصص لعرض اجراءات البحث والمنهج الذي اتبع في طريقة تحليله ومجتمع بحثه واختياره القصدي لعينات البحث والتي بلغت (5) خمسة نماذج والتي تم تحليلها بالنقد والتفسير. وكان الفصل الرابع قد ضم نتائج البحث؛ والتي جاء منها: ان البنية التصميمة للشعارات المصممة بالخط العربي عندما تتخذ الاشكال الهندسية اساسا لبنائها التكويني تكون الخطوط الكوفية وما شابهها هي من تقوم بهذه المهمة, بينما تتخذ البنية الانظمة الحرة في اشكالها مستعينة بالخطوط العربية المرنة كالديواني والثلث, او يعمد المصمم على مزاوجة الخطوط الساكنة بالمتحركة في تلك البنية, ثم وضع الباحث بعض التوصيات المتواصلة مع النتائج واجتهد بذكر عدد من المقترحات ER -