@Article{, title={Eligibility and its impact on contracts الأهلية وأثرُها في العقود}, author={Hamid Marouf Al-Aadami م. د. حميد معروف الأعظمي}, journal={Journal of Alsalam University مجلة السلام الجامعة}, volume={2}, number={2}, pages={205-333}, year={2019}, abstract={Because the two contracts are the foundations of the contract،and there can be no contract without them.It is the eligibility that is the human competence to compeland be obligated. It is the one that adapts the contract، in theaffirmative or theft،The research tends to indicate eligibility and its sections،namely: eligibility and obligation، and eligibility to perform، andeach of them is divided into complete and incomplete.And the human being grades eligibility with him through fourphases: the stage of elation، the stage after birth، the phase ofdiscrimination، and the stage of puberty with adulthood. Thateligibility is proven to a person while he is a fetus in his mother’swomb until he reaches adulthood. The person who has theeligibility to perform must prove that he must have the eligibilityfor duty in the sense that every human being has the eligibility toperform and has the eligibility for duty، and the opposite is nottrue.It has been shown that the eligibility to have no effect inestablishing contracts. Rather، the effect appears in the eligibilityto perform from the actions of the distinguished boy، except thatthe Hanbalis approved the correctness of the boy’s untrainedactions in the slightest thing. Eligibility for performance is theparent because of its impact on contracts.

لأنَّ العاقدين هما من مقومات العقد، ولا يمكن أن يوجد عقد من دونهما.فأن الأهلية التي هي صلاحية الإنسان للإلزام والالتزام.هي التي تكيف العقدبالايجاب أو السلب،فالبحث يتجه إلى بيان الأهلية وأقسامها وهي: أهلية وجوب، وأهلية أداء، وكلمنهما منقسم إلى كاملة وناقصة.والإنسان تتدرج معه الأهلية من خلال أربعة أطوار: طور الإجتنان، وطور ما بعدالولادة، وطور التمييز، وطور البلوغ مع الرشد. أن الأهلية تثبت للإنسان وهو جنينفي بطن أمه إلى أن يصل إلى مرحلة الرشد. فالإنسان الذي تثبت له أهلية الأداء؛ لابدوأن تثبت له أهلية وجوب بمعنى: أنَّ كل إنسان يملك أهلية أداء يملك أهلية وجوب،وليس العكس صحيحاً.وقد تبين أن أهلية الوجوب ليس لها أي أثر في أنشاء العقود. وإنما الأثر يظهر فيأهلية الأداء ابتداء من تصرفات الصبي المميز، إلا أن الحنابلة أجازوا صحة تصرفاتالصبي غير المميز في الشيء اليسير. فأهلية الأداء هي الأصل؛ لما لها من الأثر على العقود.ثم بعد ذلك الوقوف على قرارات المجامع الفقهية في هذا الصدد.} }