TY - JOUR ID - TI - Temporary marriage between Islamic law and social custom زواج المتعة بين التشريع الإسلامي والعرف الاجتماعي AU - Assist. Prof. Jasim Mohammed Hamza أ.م جاسم محمد حمزه PY - 2022 VL - IS - عدد خاص لوقائع المؤتمر السادس - جامعة قم - وجامعة القاسم ورابطة التدريسيين وتربية كربلاء SP - 552 EP - 575 JO - Iraqi Journal of Humanitarian, Social and Scientific Research المجلة العراقية للبحوث الانسانية والاجتماعية والعلمية SN - 27100952 27901254 AB - temporary marriage in Islamic legislation has received a great deal of attention in the research of Muslim scholars on their various sects, until it became a subject of dispute between them, and it is no more than a jurisprudential term that is included only within the legislation of some Islamic sects. Others are different, including (misyar marriage, customary marriage and others). This research deals with the issue of the ongoing conflict between one of the two topics approved by the Islamic religion, which is temporary marriage on the one hand, and social custom as a social authority on the other hand. The research aims to reach knowledge of the social groups in which temporary marriage is widespread. It also aims to know the attitude of young people towards social custom and its role in organizing social life, and to reveal the reasons that lead to temporary marriage. The research reached a set of results, including: 1-The majority of respondents reject the idea of consanguineous marriage through temporary marriage for several reasons, including social custom, customs and traditions, and this means a customary commitment to what the group agreed upon and the lack of guarantee of the rights of women married to this marriage by the husband, and there are those who believe that temporary marriage has been badly exploited by young people to satisfy Just their instincts. In light of the results of the research, the researcher presented a set of recommendations, including a social policy aimed at educating young people about the dangers of deviant sexual relations and reminding the sanctity of marital life, through religious and social programs and consolidating the concept of a good society based on a good family.

لقد نال زواج المتعة في التشريع الإسلامي قدرا ً كبيرا من العناية في أبحاث علماء المسلمين على مختلف مذاهبهم حتى أصبح موضع خلاف بينهم، وهو لا يعدو كونه مفردة فقهيه لا تدخل الا ضمن تشريعات بعض المذاهب الإسلامية ، علما أن بعض المذاهب الإسلامية قد أدخلته ضمن تشريعاتها ولكن بتسميات أخرى مغايرة منها ( زواج المسيار، والزواج العرفي وغيرها) . وهذا البحث يتناول مسألة الصراع الدائر بين أحد الموضوعين التي أقرها الدين الإسلامي ألا وهو زواج المتعة من جهة والعرف الاجتماعي كسلطة اجتماعية من جهة أخرى .ويهدف البحث للتوصل إلى معرفة الفئات الاجتماعية التي ينتشر فيها زواج المتعة كما يهدف إلى معرفة موقف الشباب من العرف الاجتماعي ودوره في تنظيم الحياة الاجتماعية والكشف عن الأسباب التي تؤدي إلى زواج المتعة.وتوصل البحث الى مجموعة من النتائج نذكر منها :1ـ ان غالبية المبحوثين يرفضون فكرة زواج الاقارب بزواج المتعة لاسباب عدة منها العرف الاجتماعية والعادات والتقاليد وهذا يعني التزاماً عرفياً بما متفق عليه الجماعة وعدم ضمان حقوق المرأة المتزوجة بهذا الزواج من قبل الزوج ، وهناك من يرى ان زواج المتعة قد استغل بشكل سيء من قبل الشباب لاشباع غرائزهم فقط . وفي ضوء النتائج التي خرج بها البحث قدم الباحث مجموعة من التوصيات منها وضع سياسة اجتماعية هادفة لتوعية الشباب بمخاطر العلاقات الجنسية المنحرفة والتذكير بقدسية الحياة الزوجية ، وذلك من خلال برامج دينية واجتماعية وترسيخ مفهوم المجتمع الصالح القائم على اساس الاسرة الصالحة. ER -