@Article{, title={مفهوم الجنون في النص المسرحي العربي مسرحية مجنون ليلى أنموذجًا}, author={وسن عبد الأمير حسين}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={30}, number={(5) Hum.}, pages={203-214}, year={2022}, abstract={The research deals with (the concept of madness in the Arab Dramatic text), and the research is summarized in the study at the beginning of the first chapter, the methodological framework that includes the research problem centered in the following question: What are the psychological reasons that prompted the personality to the Arab Dramatic text? Madness in the Arab Dramatic text, and the importance of the research in studying the sequence of light on the psychological reasons that drove the Dramatic character to madness in the Arab Dramatic text, after they were together in the beginning, and the researcher defines madness procedurally. A certain stage of the onset of the problem. The theoretical framework consists of three sections: the first topic deals the concept of madness socially and psychological, the second topic explains philosophical madness, and the third topic focuses on knowing the personality of the insane in the world Dramatic text. Analysis of the research sample represented by Dramatic scripts (Majnoun Laila). The Egyptian playwright (Ahmed Shawky). Among the search results:1-Qais became madness because he was associated with love and it was related to a hopeless passion, it is the love that was disappointed by his intense rush، or the love that betrayed him by the fate of death. 2-Society has a role in causing Qais to go crazy, as he is the only crazy main character in this poetic dramatic text.3-Qais did not pretend to be crazy، when society accused him with madness because he had his psychological and social reasons that drove him madness.

يتناول البحث (مفهوم الجنون في النص المسرحي العربي)، ويتلخص البحث في أربعة فصول يتضمن الفصل الأول الاطار المنهجي الذي يشمل مشكلة البحث المتمحورة في السؤال الآتي: ما الأسباب النفسية التي دفعت الشخصية الى الجنون في النص المسرحي العربي؟ اما هدف البحث فهو تعرف مفهوم الجنون في النص المسرحي العربي، وتبرز اهمية البحث في انه يعد اول دراسة تسلط الضوء على الاسباب النفسية التي دفعت الشخصية المسرحية الى الجنون في النص المسرحي العربي، بعد ان كانت سوية في بادئ الامر، وتعرّف الباحثة الجنون اجرائيا بأنه: الحالة المضطربة للشخصية المسرحية التي ليس لديها عاهة عقلية وانما اصيبت نتيجة اسباب معينة في احداث النص المسرحي بعد ان كانت سليمة في بادئ الامر. ويتكون الاطار النظري من ثلاثة مباحث: المبحث الأول يتناول مفهوم الجنون اجتماعيا ونفسيا، اما المبحث الثاني فيوضح مفهوم الجنون فلسفيا، ويتركز المبحث الثالث في معرفة شخصية المجنون في النص المسرحي العالمي. وتطرقت الباحثة في الفصل الثالث الى تحليل عينة البحث المتمثلة بالنص المسرحي (مجنون ليلى) ﻟلمؤلف المسرحي المصري (أحمد شوقي). ومن نتائج البحث:1-اصاب الجنون قيسا بسبب انه ارتبط بالحب ويتعلق الأمر بالهوى الميؤوس منه، إنه الحب الذي خاب جراء اندفاعه الشديد، أو الحب الذي خانه قدر الموت.2-للمجتمع دور في اصابة قيس بالجنون بوصفه الشخصية الرئيسة المجنونة الوحيدة في هذا النص المسرحي الشعري.3-لم يتظاهر قيس بالجنون، وإنما اتهمه المجتمع بالجنون لأنه كانت لديه اسبابه النفسية والاجتماعية التي دفعته للجنون.} }