TY - JOUR ID - TI - Argumintation in the Hadiths of Ahlul-Bait(P.U.Th) in Usul Al-Kafy for Al-Kulainy (D.329A.H.) الحِجاجُ على مستوى الاختيارِ اللفظي الصوتي - الصرفي في روايات أهل البيت عليهم السلام في كتاب أصول الكافي(ت329هـ) AU - Abd Ali Hassan Naour عبد علي ناعور AU - Abdullah Khaleel Zebary Al-Ibady عبدالله خليل زباري عبدالله العبادي PY - 2022 VL - 1 IS - 66 SP - 213 EP - 246 JO - The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة SN - 19976208 26644355 AB - Abstract:-The phonemic indication coincides with an annotating method at the same time with other morphological, lexical, syntactic and rhetorical connotations to produce meanings and communicate them to the recipient's mind while convincing him of the ideas they carry. The occasion between sound and meaning is a doctrine in which Arab linguists believe in phonologist and grammarian, and they have originated from it linguistically and purely branches, branches expressing, this symmetry and these semantic indicative links. That is a technical means. We should consider building the word, writing the sounds of its letters, and the secret of its body in this or that picture and the function that it performs in the composition to create an effect that suggests what the word stores from its usage experiences, so we will be interested in this level in the intended choice of the words that the speaker intends from the imams of the household of the family in the book of the origins of sufficient for Hajjaji goal The specific word on the morphological phoneme will solve a specific place to lead the recipient to this idea or that and for this or that behaviour, so we will stand on this phenomenon in several topics.Key words: signifier, connotation, phonemic indication, letter bells, arbitrary language, morphological weight, morphological structure, repetition, derivative anagrams, phonemic formations, coherence.

الملخـص:إنَّ الدلالة الصوتية تتضافر بطريقة تواشجية في الوقت نفسه مع دلالات أخرى صرفية ومعجمية وتركيبية وبلاغية لإنتاج المعاني، وإيصالها لذهن المُتلقي، مع إقناعه بما تحمل من أفكار. فالمناسبة بين الصوت والمعنى مذهبٌ آمن به اللغويون العرب صوتيون وصرفيون، وقد أصَّلوا عليه أصولاً وفرَّعوا فروعاً لغوية وصرفية تعبِّر عن هذا التناسب، وتلك الوشائج الدلالية الوثيقة، فـنحن نعرف أنَّ النصَّ الإبداعي يَهْدِفُ إلى الوصول بالكلمة إلى كامل قوَّتِها وايحائها سواء بالإيقاع وإيحاء جرس الكلمة أو التكرير والتشديد على أصوات معينة وغير ذلك من الوسائل الفنية. ينبغي لنا أن ننظر بناء الكلمة وتأليف أصوات حروفها وسر هيئتها بهذه الصورة أو تلك، والوظيفة التي تؤديها في التركيب لإحداث أثر يوحي بما تختزنه الكلمة من تجارب استعمالها؛ لذا سنهتَمُّ في هذا المستوى بالاختيارِ المقصودِ للألفاظ التي يَعْمَدُ إليها المتكَلِّمُ من أئمةِ أهلِ البيتِd في كتاب (أصول الكافي) لهدفٍ حِجاجي، فيُحِلُّ اللفظَةَ المحدَّدَةَ - على المستوى الصوتي الصرفي - مكاناً معيناً؛ ليَقودَ المُتلقيَ إلى هذهِ الفكرة أو تلك، ولهذا السلوك أو ذاك، لذا سنَقِفُ على هذه الظاهرة في مباحث عدَّة.الكلمات المفتاحية: الدال، المدلول، الدلالة الصوتية، أجراس الحروف، اعتباطية اللغة، الوزن الصرفي، البنية الصرفية، التكرار، الجناس، الجناس الاشتقاقي، التشكيلات الصوتية، السجع. ER -