@Article{, title={The effectiveness of rhythm in the poetry of Muhdhab al-Din Ibn al-Khaymi, patterns and connotations فاعلية الإيقاع في شعر مهذب الدين ابن الخيمي الانماط والدلالات}, author={Lect. Dr. Muatsm Kareem Mohaisn م.د. معتصم كريم محيسن}, journal={Nasaq نسق}, volume={32}, number={4 عدد ملحق بمجلد 32}, pages={133-156}, year={2022}, abstract={This research deals with a study of the effectiveness of poetic rhythm with the poet Ibn Al-Khaymi in 642 AH, and he is one of the unknown and unknown poets who did not spread his reputation in the Abbasid era. It does not stop at the limit of weighting, but it goes to what is called rhythm, and it means that the parts of speech and sounds are equal and their temporal amounts are equal if the others are met by a sentence. And the musical form that is achieved in the texts according to creative practice, because the performances are nothing but a theory in the rhythm of Arabic poetry Which has the sovereigntyFrom this point of view, it can be said that the Arabic poem is not as disjointed as it may seem, but rather the Arab became preoccupied with its music and became excited for every house and responded to its weight and rhythm. It is worth noting that the rhythmic structure has a significant impact on the effectiveness of imagination, so the poet was interested in rhythm and the beauty of the tone in order to draw different poetic images, which formed a clear phenomenon that deserves to be examined and studied.

يتناول هذا البحث دراسة فاعليه الايقاع الشعري عند الشاعر مهذب الدين ابن الخيمي ت: ٦٤٢هـ وهو من الشعراء المقلين المغمورين الذين لم يذع صيتهم في العصر العباسي وكان لزاما ان نتفحص ديوان هذا الشاعر ويبرز الفاعلية الإيقاعية في شعره لان الشعر ضرب من الموسيقى الا ان تزدوج نغماته بالدلالة اللغوية والشعر العربي لا يقف عند حد التوزين بل ينطلق الى ما يسمى بالإيقاع ويقصد به تعادل اجزاء الكلام والاصوات و تساوي مقاديرها الزمنية في ما اذا قوبل بالبعض الاخر جمله وان الشكل الموسيقي الذي يتحقق في النصوص حسب الممارسة الإبداعية لان العروض ليس الا نظرية في ايقاع الشعر العربي والتي قدر لها السيادة. ومن هذا المنطلق يمكن القول ان القصيدة العربية ليست مفككة كما قد يبدو بل شغل العربي بموسيقاها واصبح ينفعل لكل بيت ويستجيب لوزنه وايقاعه فالشاعر بشدة اعتزازه بموسيقاها قد احل نفسه من وحده المعنى فيها مكتفيا بوحده الوزن والقافية وهذا يدل على اهتمامه الموسيقي.} }