@Article{, title={Eligibility symptoms and their impact on sharia/sugar provisions as a model عوارض األهلية وأثرها في األحكام الشرعية السكر أنموذجا}, author={M. Dr. Shaimaa Ali Hamid م.د. شيامء عيل محيد and A.M.D. Saeed Mohieddin Saeed Al-Majmaji أ.م.د. سعيد حمي الدين سعيد املجمعي}, journal={Journal of Alsalam University مجلة السلام الجامعة}, volume={5}, number={1}, pages={261-293}, year={2021}, abstract={Eligibility symptoms are what is carried on and off the thing. The issues that have an impact on the change of provisions have been named as symptoms of preventing provisions relating to the eligibility of the obligation، or the eligibility to perform for proof.Some remove the eligibility of the duty like death، some remove the eligibility to perform such as sleep and fainting، and some require a change in some provisions with the origin of the eligibility of the obligation and performance such as travel remaining. Eligibility in its overall general concept is a characteristic that the street appreciates in a person that makes it a valid place for legislative discourse، and the symptoms may be heavenly or acquired، and sugar is an acquired symptom that affects the actions of the taxpayer because he is chosen to do so.The jurists agreed that if drunk is not prepared to be drunk، such as because of coercion or permissible drinking، his divorce is not considered. However، they did not agree on the ruling on the divorce of drunk drinking، although they agreed that sugar affected eligibility

عوارض األهلية هي ما يكون حمموال عىل اليشء وخارجاالتي هلا تأثري يف تغيري األحكام عوارض ملنعها األحكام التي تتعلق بأهلية الوجوب، أو أهلية األداء عن الثبوت. ُ فبعضها يزيل أهلية الوجوب كاملوت، وبعضها يزيل أهلية األداء كالنوم واالغامء، وبعضها يوجب تغيرياً يف بعض األحكام مع بقاء أصل أهلية الوجوب واألداء كالسفر. واألهلية يف مفهومها العام الشامل هي صفة يقدرها الشارع يف ً خلطاب ترشيعي، وقد تكون العوارض ساموية أو مكتسبة، ً الشخص جتعله حمال صاحلاوالسكر من العوارض املكتسبة والتي تؤثر يف ترصفات املكلف ألنه خمتار لذلك.ٍ واتفق الفقهاء عىل ان السكران إذا كان غري متعد بسكره؛ كأن يكون بسبب اكراه أو برشب مباح فإن طالقه غري معترب، إال أهنم مل يتفقوا عىل حكم طالق السكران برشب اخلمر خمتارا عىل الرغم من اتفاقهم بأن السكر يؤثر يف األهلية.} }