@Article{, title={Biography of Ibn Adam al-Balaki (d. 1237 AH) and his Book: )The Hidden Lamp in Explaining the Adequate Systems( With the Ascertaining of a Snippet about Separating the Nominative سيرة ابن آدم البالكيّ (ت1237هـ) وكتابه : (مصباح الخافية في شرح نظم الكافية) مع تحقيق نتفة من فصل مرفوعات الأَسماء}, author={Sabah Hussain Muhammed صباح حسين محمد and Dunia Mohamed Taher دنيا محمد طاهر}, journal={Adab AL Rafidayn اداب الرافدين}, volume={52}, number={89.1}, pages={230-262}, year={2022}, abstract={Our scholars left us a great scientific treasure in all fields of science and knowledge, and we should be proud of them and their heritage, including what they compiled and composed in our blessed Arabic language, part of which was confined to the shelves of private and public libraries for many years, until God - the Most High - sent Efficient people who brought out what they could from that loneliness to the readers - may God reward them on our behalf - so I decided that my study was concerned with one of these manuscript works; In order to produce it as a serviced investigator, it is easy to read in the hands of the readers, and after searching and excavating among the indexes, I chose the manuscript: ((Misbah Al-Khafia fi Sharh Nizam Al Kaffiyeh)) by Sheikh Ibn Adam Al-Balaki, who died in the year (1237 AH)), and after reading it I fell in love with it; The novelty of its subject, and its abundant scientific material.

ترك لنا علماؤنا ذخرًا علميًا كبيرًا في ميادين العلم والمعرفة كافة, وحريّ بنا أَنْ نفخر بهم وبتراثهم, ومن ذلك ما صنّفوه وألّفوه في لغتنا العربية المباركة, الذي كان قسم منه حبيساً بين رفوف المكتبات الخاصة والعامة سنين طويلة, حتى شاء الله – تعالى - وبعث رجالاً أكْفاءً أخرجوا ما استطاعوا من تلك الوحشة إلى أُنْسِ القرّاء – جزاهم الله عنّا خير الجزاء - فعمدتُ إلى أَنْ تكون دراستي معنيّة بإحدى هذه المصنّفات المخطوطة؛ لإخراجه محقّقاً مخدومًا سهل التناول بين أيدي القرّاء, وبعد بحث وتنقيب بين الفهارس اخترت مخطوطة: ((مصباح الخافية في شرح نظم الكافية)) للشيخ ابن آدم البالكيّ المتوفى سنة (( 1237ه)), وبعد قراءتي لها شغفتُ بها؛ لطرافة موضوعها, ومادتها العلمية الوفيرة .} }