@Article{, title={The impact of the Mu'tazila on the Islamic society a study in the opinions of Muhammad Imara اثر المعتزلة في المجتمع الاسلامي دراسة في آراء محمد عمارة}, author={Ataa Ammar Kareem عطاء عمار كريم and Saad Kadhem Abed سعد كاظم عبد}, journal={ISIN Journal مجلة ايسن}, volume={}, number={3}, pages={483-490}, year={2022}, abstract={Muhammad Emara’s studies occupied a great place in the field of Islamic thought in general and Mu’tazila in particular, and his intellectual propositions were among the most important modern propositions that dealt with Mu’tazila thought and its impact on political and social life throughout Islamic history. This study came to shed light on the impact of the Mu'tazilites on the Islamic society in the thought of Muhammad Imara, in which he dealt with the concept of social justice for them. The concept of justice for them is related to man and his freedom, because God’s justice requires that God does not burden man with what he cannot bear, just as man is free in his will and choice, and free in his ability to create his actions, both good and evil. The Mu'tazil believes that it is possible with the mind to comprehend the ugliness and goodness of things, phenomena, and actions, and that good and ugliness represent intrinsic values that exist in things and actions, and for this they are two fixed rational dimensions, not relative that change with the change of crises and tastes.

احتلت دراسات محمد عمارة مكانة كبيرة في حقل الفكر الاسلامي بصورة عامة والمعتزلة بصورة خاصة، وكانت طروحاته الفكرية من بين اهم الطروحات الحديثة التي عالجت فكر المعتزلة واثره في الحياة السياسية والاجتماعية على طول التاريخ الاسلامي. جاءت هذه الدراسة لتسلط الضوء على اثر المعتزلة في المجتمع الاسلامي في فكر محمد عمارة والتي عالج فيها مفهوم العدالة الاجتماعية عندهم. إذ يتصل مفهوم العدل عندهم بالإنسان وحريته، لأن عدالة الله تقتضي أنّ الله لا يكلف الإنسان ما لا يطيقه، كما أنّ الإنسان حر في إرادته واختياره، وحر في قدرته على خلق أفعاله خيرها وشرها، وإذا كان الإنسان يصنع أفعاله بإرادته جاز أنْ نصفها بالحسن والقبح، ويرى المعتزل أنه يمكن بالعقل إدراك قبح الأشياء والظواهر والأعمال وحسنها، وأنّ الحسن والقبح يمثلان قيماً ذاتية كائنة في الأشياء والأفعال، ولهذا فهما بعدان عقليان ثابتان، وليسا نسبيين يتغيران بتغير الأزمات والأذواق.} }