TY - JOUR ID - TI - Opposite Dualities in the Poetry of Ibn Al-Hajjaj Al-Nilly (391 AH) (A study in the light of cultural criticism) الثُّنَائِيَّاتُ الضديَّة فِي شِعْرِ اِبْنِ الحَجَّاجِ النِيلِيّ (391هـ) (دِرَاسَةٌ فِي ضَوءِ النَّقدِ الثَّقَافِيّ) AU - Muhammed Halim Hassan Al-Karawi مُحَمَّد حَلِيم حَسَن الكُروِيّ PY - 2022 VL - 3 IS - 3 ج2 SP - 823 EP - 847 JO - Iklīl for Humanities Studies اكليل للدراسات الانسانية SN - 27074579 AB - The Abbasid era is one of the richest eras of the Creative Arab Heritage, and it is still a phenomenon represented only by a group of poets and writers, including the phenomenon of ridicule (absurdity) that appeared glowing in the 4th century AH and was represented by several poets, including the poet Ibn al-Hajjaj al-Nilei (391 Ah), whose poetry contained two contents: Satirical (silly) carried with it a fazian and sexual words, and the other: committed in which he moved away from his deceived sarcasm, and this is the first duality in his poetry as well as working as a calculated baghdad at the time, he represents the law functionally but does not abide by the laws of this job and lives his life contrary to the law that is supposed to be the hand that implements it and this contradiction is like another duality against his poetry, and these dualities created a cultural actor that was prevalent and pervasive in Arab culture at the time. This research tried to discuss these data and reveal the cultural actor in the transformation of the son of the Indigo pilgrims from commitment to ridicule that he is calculated to apply the law to being contrary to him manipulating his limits

يعدّ العصر العباسي أدبيًّا من أغنى العصور التي مرّت على التراث العربي الإبداعي فلم تبق ظاهرة إلّا وتمثلها هذا العصر بمجموعة من الشعراء والكتاب، ومن بين هذه الظواهر ظاهرة السخريَّة (السخف) التي ظهرت متوهجة في القرن الرابع الهجري وقد مثَّلها شعراء عدّة من بينهم الشاعر ابن الحجاج النيلي (391هـ)، الذي انطوى شعره على مضمونين الأول: ساخر (سخيف) حمل في طياته ألفاظًا برازية وجنسية، والآخر: ملتزم ابتعد فيه عن سخريته المقذعة، وهذه هي الثنائية الأولى في شعره فضلًا عن كونه يعمل محتسبًا لبغداد آنذاك فهو يمثل القانون وظيفيًّا لكنه لا يلتزم بقوانين هذه الوظيفة فيعيش حياته مخالفًا للقانون الذي يفترض أنَّه اليد التي تنفذه وهذا تناقض مثّل ثنائية ضدية أخرى في شعره، وقد أوجد هذه الثنائيات فاعل ثقافي كان سائدًا ومتغلغلًا في الثقافة العربية آنذاك. حاول هذا البحث أن يناقش هذه المعطيات ويكشف الفاعل الثقافي في تحوِّل ابن الحجاج النيلي من الالتزام إلى السخرية من كونه محتسبًا يطبق القانون إلى كونه مخالفًا له متلاعبًا بحدوده. ER -