TY - JOUR ID - TI - (Ego) between Communication and Estrangement Reading of Religious Discourse (الأَنا) بين التواصل والقطيعة ـ قراءة في الخطاب الديني AU - Iman Khalifa Hamed إِيمان خليفة حامد الحيالي AU - Ahed Talal Selim,Dunia Aziz عهد طلال سليم PY - 2022 VL - 52 IS - 90.1 SP - 398 EP - 416 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - This research seeks to stand at the ego movement as a philosophical, psychological and social concept based on Western concepts and to consider these concepts in their significance to the religious discourse as based on the duality of communication and estrangement .The movement of the ego does not proceed from this concept alone, but rather converges and overlaps with other terms such as the self, the id and the other... The Islamic text in particular, and the religious discourse in general, needs to rely on such concepts that constitute the point of openness, integration and communication with the other, or involve themselves in order to achieve the dialogue of estrangement. It is considered confined to the self, but seeks to move towards worry, idling, others, and the other.

يسعى هذا البحث إِلى الوقوف عند حركة (الأَنا) بوصفها مفهومًا فلسفيًا ونفسيًا واجتماعيًا انطلاقًا من المفاهيم الغربية والنظر في هذه المفاهيم في دلالتها وصولًا إِلى الخطاب الديني بوصفه قائمًا على ثنائية التواصل والقطيعة. إِنَّ حركة (الأَنا) لا تنطلق من هذا المفهوم لوحده، وإِنَّما تتقارب وتتداخل مع مصطلحات أُخرى كـ(الذات)، و(الهو)، و(الآخر). إِنَّ النص الإِسلامي خاصة والخطاب الديني عامة بحاجة إِلى الاتكاء على مثل هذه المفاهيم التي تشكل نقطة الانفتاح والاندماج والتواصل مع (الآخر) أَو تنطوي على نفسها لتنجز حوار القطيعة، ولعل الطريف في الأَمر أَنَّ الحاجة الآن صارت ملحة وضرورية لا للنص الإِسلامي فحسب وإِنَّما للخطاب الديني عامة فـ(الأَنا) لم تعد حبيسة الذات، وإِنَّما تسعى للانطلاق نحو الـ(هم) والـ(هو) والـ(غير) و(الآخر). ER -