@Article{, title={The Agreement of the Origins of Different Roots in the Language Standards of Ibn Faris: Language Disorder as an Example اتفاق أصول الجذور المختلفة في مقاييس اللغة لابن فارس الاضطراب مثالً}, author={Assistant Professor Dr. Masoud Suleiman Mustafa أ.م.د. مسعود سليمان مصطفى}, journal={Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية}, volume={4}, number={94}, pages={155-177}, year={2022}, abstract={Scholars who are interested in studying Arabic lexicons acknowledge the uniqueness of language standards in terms of Ibn Faris’ (395 AH) reliance on the semantic origins to which the linguistic roots of the words are based. He was distinguished for his accuracy in specifying origins with one signification and conjugating other origins with more than one signification. This is due to the fact that the words of one root is reinstated in the origin which has a unique semantic reference, whereas the roots in which their origins are associated with more than one semantic reference are pronounced differently as each group belongs to an associated semantic reference. The paper consists of two parts and a conclusion. The first part studies the language disorder in the semantic origin. This part includes two requirements, the first one tackles language disorder of the duality of roots, while the second tackles language disorder in the triple root. The second part of the paper investigates the association of language disorder with another thing in its semantic origin. This part is also consisted of two parts, the first one is specified to the association of language disorder with another one in terms of dual roots, while the other is concerned with the association of language disorder with another one in terms of its triple roots. The conclusion comes out with the results.

لا تخفى على المهتمين بدراسة المعجمات العربية فرادةُ مقاييس اللغة من حيث اعتماد ابن فارس (ت395ه) فيه على أصول دلالية ترجع إليها ألفاظ جذوره اللغوية, وامتاز بدقته من جهة إفراد أصول بدلالة واحدة, وقَرْنِ أصول أُخر بأكثر من دلالة؛ ومردّ ذلك رجوع جميع ألفاظ جذرٍ إلى الأصل الذي انفرد بدلالة واحدة, في حين أن الجذور التي اقترن أصولُها بأكثر من دلالة تتفاوت ألفاظها من جهة رجوع كل مجموعة منها إلى دلالة من الدلالات المقترنة. وجاء البحث في مبحثين وخاتمة؛ تمثل المبحث الأول بانفراد الاضطراب في الأصل الدلالي, وضمّ مطلبين؛ خُص الأول بانفراد الاضطراب في الجذور الثنائية, في حين خُص الثاني بانفراد الاضطراب في الجذور الثلاثية, أما المبحث الثاني فقد تمثل باقتران الاضطراب بغيره في الأصل الدلالي, وضمّ مطلبين؛ خُص الأول باقتران الاضطراب بغيره في الجذور الثنائية, وتمثل الثاني باقتران الاضطراب بغيره في الجذور الثلاثية, وجاءت الخاتمة لتقف على النتائج التي توصل إليها البحث.} }