TY - JOUR ID - TI - تجاور الثنائيات المتضادة في الخطاب المسرحي العراقي AU - فيد عباس كاظم علوان PY - 2023 VL - 31 IS - (2) Hum. SP - 108 EP - 137 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - The research includes four chapters, the first chapter includes the methodological framework of the research and the research problem centered on the following question: How did the playwright and the magical director invest opposing dualities in directing the Iraqi theatrical discourse at the level of both text and theatrical performance?The aim of the research is to identify (the juxtaposition of opposing binaries in the Iraqi theatrical discourse, while the limits of the research were limited to Iraqi theatrical texts, including (pawn play) and theatrical (black and white film) spatially Iraq - Baghdad for the time period (2005-2015 AD) and the chapter was concluded with the definition of terms and procedural definition Contrasting dualism is an attempt to perceive two different concepts that are opposite in meaning to give connotations that arouse focus and interest in the recipient.As for the second chapter, the theoretical framework and previous studies, it included three sections about me. The first topic deals with the study of opposing binaries in philosophical discourse, and the second topic deals with the study of opposing binaries in the world theatrical text. The third topic deals with the study of opposing binaries in the world theatrical performance.The chapter concluded with the indicators that resulted from the theoretical framework and previous studies.As for the third chapter, it included the research procedures, which is the research community and the research sample that the researcher deliberately chose to match the topic, problem and objectives of the research.The fourth chapter contains the results, including:1.The juxtaposition of opposing diodes in the theatrical scene across the screen.2.Bi-color juxtaposition in the outfit.3.The juxtaposition of opposing duets in the show's music.4.The juxtaposition of opposing binaries in the culture of the body through (dance - singing / pain – crying)Then the chapter included conclusions, recommendations and suggestions, then a list of sources and references.

ضم البحث أربعة فصول، تضمن الأول الإطار المنهجي والمشكلة المتمركزة في الاستفهام الآتي: كيف استطاع الكاتب المسرحي والمخرج المسرحي استثمار الثنائيات المتضادة في توجيه الخطاب المسرحي العراقي على صعيد النص والعرض معاً؟هدف البحث التعرف (تجاور الثنائيات المتضادة في الخطاب المسرحي العراقي، والحدود اقتصرت على نصوص مسرحية عراقية (مسرحية البيادق) ومسرحية (فلم أبيض وأسود) للمدة الزمنية (2005–2011م) والتعريف الاجرائي: هي محاولة ادراك مفهومين مختلفين متضادين في الخطاب المسرحي ليعطي دلالات تثير التركيز والتشويق لدى المتلقي في النص والعرض.الفصل الثاني: الإطار النظري والدراسات السابقة تضمن ثلاثة مباحث: الأول: دراسة الثنائيات المتضادة في الخطاب الفلسفي، الثاني: دراسة الثنائيات المتضادة في النص المسرحي العالمي الثالث تناول دراسة الثنائيات المتضادة في العرض المسرحي العالمي. ختم الفصل بالمؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري والدراسات السابقة.الفصل الثالث: تضمن اجراءات البحث مجتمع البحث والعينة التي اختيرت بصورة قصدية، أما منهج البحث فقد اعتمد على المنهج الوصفي (تحليل المحتوى). الفصل الرابع احتوى على النتائج ومنها:1.تجاور الثنائيات المتضادة في المنظر المسرحي عبر الشاشة.2.تجاور ثنائية اللون في الزي.3.تجاور الثنائيات المتضادة في موسيقى العرض.ثم شمل الفصل الاستنتاجات ومنها:1.اعتمد الخطاب المسرحي على تجاور الثنائيات المتضادة عبر ثنائية (الحياة – الموت)، (الكلام – الصمت)، (المعنى – اللامعنى).2.شكّلت الثنائيات المتضادة بتجاورها الخطاب المسرحي مثل (الهامش – المركز)، (الحضور – الغياب)، (الهجنة – الأصل).والتوصيات أهمها:1.توصي الباحثة بإقامة منهج نقدي يعتمد الثنائيات المتضادة لدراسة الخطاب المسرحي.والمقترحات وقائمة المصادر والمراجع. ER -