TY - JOUR ID - TI - The Self and the Mirror of the Other in the Poetry of Qasim Al-Abedi الذات ومرآة الأخر في شعر قاسم العابدي AU - Prof. Dr. Abdullah Habib Al-Tamimi أ. د. عبد الله حبيب التميمي AU - Researcher / Abbas Kazem Mashiel الباحث/ عباس كاظم مشيعل PY - 2023 VL - 8 IS - 34 SP - 92 EP - 119 JO - ishraqat tanmawia مجلة إشراقات تنموية SN - 25189018 2710026x AB - The process of self-portrayal in poets has been considered a way to move towards other subjects, as the poet derives his images in accordance with his inherited culture gained from his experience of life and his relationship with others, as well as during his departure from the principle of desire that emanates from the emergence of individual consciousness (ego) and the extent of his interaction with collective consciousness. This desire documents the disclosure of the relationship in these speeches and the mechanism of reaching the glow in them, which contributed a lot to the construction of this relationship in its true form in a solid way, so we find the meeting of the poet with the recipient at a point where his departure is centered in his expressions of self-portrayal and the statement of the other. Hence the aim of the research to reveal the mechanism of the self in the poetry of (Qasim al-Abedi), which mixed with many subjects, and was a basic attribute in his poetry from which he selects his other subjects, which contributed to the formation of his poetic images widely, and we find his self-images characterized by sadness forming a wide scope in his poems, as well as addressing and reprimanding the soul in a form more like wisdom and sermon. As for the depiction of the other, the poet based his texts on the hidden conscience in his pictorial production, as it seems that the poet when talking about others with their hidden consciences is not the...

قد عدّت عملية تصوير الذات عند الشعراء وسيلةً للانطلاق باتجاه الموضوعات الاخرى، فالشاعر يستمدُ صورهِ وفاقاً لثقافته الموروثة التي اكتسبها من تجربته بالحياة وعلاقته بالآخرين، وكذلك خلال انطلاقه من مبدأ الرغبة التي تنبعث من انبثاق الوعي الفردي ( الأنا) ومدى تفاعله مع الوعي الجماعي. إذ توثق تلك الرغبة عن كشف العلاقة في تلك الخطابات وآلية الوصول لمكامن التوهج فيها، وهذا مما أسهم كثيرا في بناء هذه العلاقة في شكلها الحقيقي بناءً متيناً، لذلك نجد التقاء الشاعر مع المتلقي عند نقطة يتمركز فيها انطلاقه في تعابيره عن التصوير الذاتي وبيان الآخر. من هنا هدف البحث للكشف عن آلية الذات في شعر ( قاسم العابدي ) التي خالطت كثير من الموضوعات فكانت صفة اساسية في شعره ينتقي منها موضوعاته الأخرى، التي أسهمت في تشكيل صوره الشعرية بشكل واسع، كما نجد صوره الذاتية اتسمت بالحزن مشكّلة نطاقا واسعاً في قصائدهِ، فضلا على مخاطبة النفس وتوبيخها في صيغة أشبه بالحكمة والموعظة. اما تصوير الاخر فاستند الشاعر في نصوصه على الضمير المستتر في انتاجه التصويري، إذ يبدو أنَّ الشاعرَ عندما يتحدث عن الأخرين بضمائرهم المستترة غير الصريحة يريد من ذلك شمولية الخطاب الشعري، وجعله منطبقا على كل واقع مماثل في المعاناة، فنجد خطابه للأخر كان مجهولا وغير واضحٍ. وهذا الخفاء - او عدم الوضوح لمفهوم الأخر- قد أربك المتلقي في عدم وضع اليد على معنى الضمير المخفي أو المستتر الذي أشار إليه الشاعر. أو يبدو هي الحداثة قد دعته الى إخفاء من يخاطبهم كي يتمتع النص بحرية واسعة من التأويل من جهة، أو لغايـة في نفسه وتجنبـاً المشكلات الأخرى من جهة ثانية. وهذا مما اعانه على الدخول الى عالم المواضيع الاخرى- السياسية والاجتماعية والاقتصادية- وأتاحَ لهُ ايضا حرية الانتقال والتعبير في فضاءٍ رحب. ER -