TY - JOUR ID - TI - Mutual Influence between the Jurisprudence and Syntactic التأثر والتأثير بين أصول الفقه وأصول النحو AU - Muhammad I. Muhammad محمد إسماعيل المشهداني PY - 2010 VL - 40 IS - 57 SP - 63 EP - 80 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - In the present study, we shed light on the extent of affection and influence between the jurisprudence and the grammatical principles. Reviewing the history of these two sciences, we observed the extent of their intervention and how jurisprudence principles impact greatly upon the grammatical ones. We can say that there is no Islamic science has the same effect on the grammatical heritage as this science has. There are many factors combing with each other to make jurisprudence principles the source from which grammarians obtained their principles. These are represented in many aspects, for example, the grammarians trying to codify their general principles under science of jurisprudence principles. The result of that trial was science of grammatical principles. Yet, these affection and influence remain formally. They do not exceed the content nor go beyond the method of codification. Each science has its own technique in treating the even though the terms are similar because the scientists of each science work in the other one. Thus, the scientific certificate in the religious sciences is awarded just to those who gain mastery in both rational and traditional sciences.

لا شک فی أن الباعث الأول لنشأة العلوم العربیة هو الإسلام، فاهتمامهم بأحکامه حفز على تدوین الفقه والحدیث ثم العلوم المتعلقة بهما، وعنایتهم بالقرآن الکریم صرفتهم إلى الاهتمام بقراءاته وتفاسیره وتاریخه، فحملهم ذلک على ضبط اللغة وإحکام قواعدها.وقد دُوِّنَ أولاً الفقه وأصوله والحدیث، ثم دُوِّنَ النحو بعد ذلک ونُسِّقَتْ أبوابه وفصوله، إذ بدأ العلماء المسلمون منذ منتصف القرن الثانی للهجرة یسجلون الحدیث النبوی، ویؤلفون فی الفقه الإسلامی والتفسیر القرآنی، ثم اتجهوا بعد ذلک إلى تسجیل العلوم غیر الشرعیة ومن بینها اللغة والنحو. أما ما سبق ذلک من محاولات فی القرن الأول الهجری، فلم تکن مقصودة لذاتها، بل کانت خدمة للقرآن الکریم، کمحاولة أبی الأسود الدؤلی (ت69هـ) ضَبْطَ المصحف بالنقط. ER -