TY - JOUR ID - TI - Le quotidien dans Paroles de Jacques Prévert اليوميات في ديوان "كلمات" لجاك بريفير AU - Yaqdhan M. S. H. Al-Assaf يقظان محمد سعيد العساف PY - 2010 VL - 40 IS - 56 SP - 177 EP - 192 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - Jacques Brevier was a light-blooded cynic with presence and glamor, supported by his graceful language, his popular market worlds, and his surrealist poetry dissolving from all textual restrictions and literary doctrinal conditions. And he learned more from life, the street and popular life than he had learned in school, then he met a number of poets, painters and writers who later formed the surrealist movement. In general, Jacques Brevier’s surrealism is a free investment of language and reality, for signification and the signified together, or it is an allegorical ritual. A metaphorical cessation of being faithful to the usual uses of language, but rather an expansion in the exploding of the uses of speech, a violation of all old rhetorical habits, and a violation - also - of the customary systematic methods of seeing the world, as it is a legitimate text on all interpretations. In his collection "Words" 1946, and in his plays and films about his attitude towards the poor and the oppressed, and he sang the beauty of life, and that is why he was the closest to the people's concerns and the simplicity of life in his poetry. The poet who sets out from him to search for human values ​​in a world that began to dissolve from them and search for his own interests. Therefore, the poet was searching for the humanity of mankind, as he balances in his dualities between the past and the present, nature, the city, falsehood and truthfulness to a statement The face of beauty in this life, and from this field one can read Prefer's poetry, behind many of his poems are human values.

كان جاك بريڤير ساخراً خفيف الدم صاحب حضور وبريق، تسعفه إلى ذلك لغته الرشيقة, وعوالمه السوقية الشعبية، وشعريته السريالية المتحللة من كل القيود النصية والشروط المذهبية الأدبية. وتعلّم من الحياة والشارع والحياة الشعبية أكثر مما تعلّم في المدرسة، ثمّ التقى عدداً من الشعراء والرسامين والأدباء الذين شكّلوا، فيما بعد، الحركة السريالية.وبصفة عامة، فإنَّ سريالية جاك بريڤير، هي استثمار حر للغة والواقع، للدال والمدلول معاً، أو هي طقس استعاري مجازي كف عن أن يكون وفياً لاستخدامات اللغة المعهودة، بل هو توسع في تفجير استخدامات الكلام، وخرق لكل العادات البلاغية القديمة، وخرق - أيضاً - للطرائق النسقية المتعارفة في النظر إلى العالم، باعتباره نصاً مشرعاً على جميع التأويلات.وقد عبّر في قصائده وأغانيه، وبخاصة في مجموعته "كلمات" 1946، وفي مسرحياته وأفلامه عن موقفه تجاه الفقراء والمضطهدين، وتغنّى بجمال الحياة، ولذلك كان أقرب الشعراء والمعاصرين إلى هموم الشعب وبساطة الحياة في شعره.وإذا كانت البساطة سمة عامة في شعر بريڤير فليس معنى ذلك أنّه يتقصّدها، وإنما هي أسلوبه الشعري الذي ينطلق منه للبحث عن القيم الإنسانية في عالم بدأ يتحلّل منها ويبحث عن مصالحه الخاصة، ولذلك كان الشاعر باحثاً عن إنسانية الإنسان، وهو يوازن في ثنائياته بين الماضي والحاضر والطبيعة والمدينة والزيف والصدق لبيان وجه الجمال في هذه الحياة، ومن هذا المجال يستطيع المرء أن يقرأ شعر بريڤير، فوراء كثير من قصائده قيم إنسانية. ER -