TY - JOUR ID - TI - Qurānic Rectation in Ibn Hishām’s Book “Sharh Qatrual Nada wa Balul Sada” AGrammatical Study القراءات القرآنية عند ابن هشام في كتابه: ( شرح قطر الندى وبل الصدى ) وموقفه منها AU - Nawfal Ali Majeed نوفل علي مجيد الراوي PY - 2008 VL - 38 IS - 51 SP - 383 EP - 414 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - We are obliged first of all, to refer that our research marked (Quranic Recitations in Ibn Hisham’s book “Sharh Qatrual Nada wa Balul Sada”, A Grammactial study) is free of any justification to Quranic Recitations of which Ibn Hisham had presented his attitude because we have set a specific section for that subject. In addition, our method has depended upon choosing Recitation that have an Arabizing problem. Also we may have been obliged to mention one Recitation and any other one because Ibn Hisham did not mention others. We have drawn out the names of reciters who had recited with the mentioned Recitations out of their original resources. Our research falls into two chapters. The first has been entitled (Arabizing explanation) in which we have presented the most important Quranic Recitations whether they are frequent or irregular. As the recite of (يرثني) and (يرث) are recited in nominative and jussive cases Similarly the irregular Recitation (رب) is recited in a nominative case. We have studied the justification of these Recitations by explaining schollars’ opinions in this matter. We may have an opinion that we have proved at the end of every grammatical problem. The second chapter came under the title (Grammatical Explanation). In this chapter, Recitations are as multiple as the grammatical explanation in Arabic because explanation can be achieved by omission, advancing and delaying, empty morphs and implicitness etc. Among these mentioned explanations is the explanation by omission. One of its forms is the omission of the noun as in (حين) in nominative case. The omission of letters as in (يرسل) and (يا مال), explanation by advancing and delaying as (البر) in objective case and explanation by empty morph as (ليخرجن). We have referred to the term (empty morph) and its semantics in terminology at the beginning of our speech. We have mentioned that Ibn Hisham had refused to use terms in his books other than (Sharh Qatrul Nada) but he had contradicted in his very book that we study.

فقد احتلت القراءات القرآنیة عند ابن هشام الأنصاری (ت761 هـ) فی کتابه ((شرح قطر الندى وبل الصدى )) مکاناً بارزاً فی سلسلة الشواهد الأخرى التی حفل بها کتابه المذکور آنفاً، ولکن ابن هشام وهو یستعرض أبواب النحو لم یقف عند کل القراءات القرآنیة بالتوجیه وبیان حجة قراءتها بصیغها المتنوعة، وبیان موقفه منها؛ والسبب فی ذلک أنه لم یخصص کتابه: (شرح قطر الندى) لهذا العلم بل هو کتاب موضوعه الأساس علم النحو، والحدیث فی المسائل النحویة یتطلب مزیداً من الإیضاحات والشواهد، لذلک غلبت سمة الشاهد على القراءات القرآنیة التی ذکرها واحتج بها، لکن هذا لا یمنع من القول إنَّ القضیة النحویة التی تعرض لها ابن هشام وعضَّدها بقراءة قرآنیة تُعدُّ وجهاً لتلک القراءة، وإنْ لم یصرح بذلک، والدلیل على هذا أن أغلب القراءات القرآنیة التی ذکرها ووقفتُ عندها دراسة ومراجعة فی کتب الاحتجاج والتوجیه والتفسیر ذکرت الوجه النحوی نفسه الذی ذکره أبن هشام، وإن کانت تلک الکتب أحیانا تطیل الحدیث فی ذکر وجه القراءة، ومرجع ذلک اختصاص تلک الکتب بالتوجیه والاحتجاج، فهی کتب موضوعة لهذا الغرض، وهذا ما سنلحظه فی عدد من القراءات القرآنیة التی سنمکث عندها إن شاء الله تعالى، ومن ثم عندما اخترنا عنوان ((القراءات القرآنیة عند ابن هشام وموقفه منها فی کتابه شرح قطر الندى وبل الصدى)) لم نکن قد ابتعدنا عن جوهر القضیة، أما فیما یخص موقف ابن هشام من القراءات القرآنیة فقد رفض عدد من العلماء الموازنة بین القراءات القرآنیة ولاسیما القراءات القرآنیة المتواترة التی قرأ بها القراء العشرة ( نافع، وابن کثیر، وأبو عمرو بن العلاء، وابن عامر، وعاصم، وحمزة، والکسائی، أبو جعفر یزید القعقاع، ویعقوب الحضرمی، وخلف بن هشام)؛ لذلک قامت دراستنا فی هذا البحث على مبحثین، جاء الأول بعنوان: التوجیه النحوی للقراءات القرآنیة، وتوزعت الدراسة فیه على محورین، تناول الأول التوجیه الإعرابی، وتناول الثانی التوجیه التأویلی، أما المبحث الأخر فقد حمل عنوان:موقفه من القراءات القرآنیة، وقد توزعت الدراسة فیه على محورین أیضاً، الأول منهما عنی بالموازنة بین القراءات القرآنیة، والثانی عنی بالأسس التی اعتمدها فی قبول القراءة أو ردها. ER -