TY - JOUR ID - TI - the emlriols rights between shariaa and law حقوق الجنين بين الشريعة والقانون - دراسة مقارنة- AU - awan abdulaah ahfaedi اوان عبد الله الفيضي PY - 2011 VL - 5 IS - 10 SP - 71 EP - 111 JO - Journal of the College of Islamic Sciences مجلة كلية العلوم الاسلامية SN - 29579546 29579554 AB - ABSTRACT The child is the fruit of marriage, and the most important object of life. The taking car of his childhood, and all reglion take care of all chikren. And all declaration of human right of the world. All civilization took care of the child after Birth for a period of time. This care should take place even before birth for the reasos that the child birth is not the beginning of his real life. But it considered as a first stage of pregnancy, then the real life.The Islamic have recognized his early time of pregnancy and his rights of the time created in the whom of his mother. There laws recognized the embrio's life and kept certain rights of inferitance and it dose not become a real owner after birth. He well become a legal owner if he live on, he will have certain right, and duties at the same time it should be recognized.

ملخص البحثيعد الطفل ثمرة من ثمار الزواج ، وأهم مقاصده ، وأعظم نعم الحياة وزينتها ، فرعايته والعناية بحقوقه ، واجب تحميه الملل والشرائع، والتزام يقع على عاتق كل انسان ، وهي مقررة بالتشريعات والانظمة الوضعية والاعلانات العالمية.فمن المعلوم ان كل الحضارات عنت بتربية الطفل بعد ولادته ، الا ان هذه العناية ينبغي ان تبدأ قبل ولادته ايضا ، لان ولادة الطفل لا تعتبر بداية حياته الحقيقية ، انما تدل على انه انهى مرحلة وجاء الى الحياة الدنيا ، تلك المرحلة التي انهاها هي مرحلة كونه جنينا حيث يتكون فيها الفرد فعلا وتتحدد معالمه الوراثية .من اجل هذا اعترفت الشريعة الاسلامية بحقوقه كاملة ، من قبل تخلقه جنينا ، ومن وقت علوقه في بطن امه ، وقبل انفصاله عنها ، كحقه الاول في الحياة والمحافظة عليه ، فافترضت له حياة تقديرية ، واجازت الوصية والهبة له ، والاحتفاظ بنصيبه في الميراث ، فلا يكون مالكا حقيقيا الا بعد ان يولد حيـا ، اذ شاءت رحمة الله تعالى ان لا يحرم من تلك الحقوق . ER -