TY - JOUR ID - TI - Description of shape element In Architectural composition Paradigms in creating shape types In Wright's works وصف عنصر الهيئة في التكوين المعماري وصيغ توليد انماطه في نتاجات المعمار رايت AU - Shatha Yacoub Al Sheikh شذى يعقوب الشيخ PY - 2009 VL - 17 IS - 3 SP - 36 EP - 60 JO - AL-Rafidain Engineering Journal (AREJ) مجلة هندسة الرافدين SN - 18130526 22201270 AB - Abstract Shape is presented as one of the architectural design's basic elements, which together determine the ultimate appearance and content of the architectural form. It is the property which determine the appearance, and for which the design and composition of form are related throughout shape types which might be geometric or organic or even the two as well. The importance of this property has emerged, especially, when the architecture of 211st century in its beginnings concentrated on the principle of "the power throughout shape" by using organic forms which have complicated and daring shapes. The paper discusses the importance of this property and its creation in the designs, in order to explore the particular problem which has been represented as (lack of clarity in description shape's element and paradigms of creating its types in different architectural trends). Thus the objectives of the paper has been formed by building theoretical framework consisting of two main items of detailed theoretical field as the following: (paradigms of identification of shape and paradigms of creating shape types) which specifies shape element, firstly, then the application of the paradigms of creating shape types on one of the important trends throughout architectural history, which is Wright's organic trend, secondly, finally, concluding paradigms of creating form's shape in Wright's architecture, thirdly. Conclusions have been declared Wright's concentration in creating shapes of its projects on a conceptual philosophy based on the integration between the shape and the main function of the building through selected place and time, by using selected design and compositional properties in relation to nature as a source of inspiration of form's shape.

الخلاصةيمثل عنصر الهيئة احد عناصر التصميم المعماري الاساسية والتي تشكل مع بعضها المظهر والمضمون الاساسي للشكل المعماري. وهو الخاصية التي تحكم المظهر، وبها يرتبط تصميم وتكوين الشكل من خلال انماط الهيئة التي قد تكون هندسية او عضوية او الاثنين معاً. وتأتي اهمية هذه الخاصية بعد ان شهدت عمارة الالفية الثالثة في بداياتها تركيزاً على مبدأ القوة من خلال هيئة الشكل وذلك بتوظيف الاشكال العضوية ذات الهيئات المعقدة والجريئة. يناقش البحث اهمية هذه الخاصية وكيفية توليدها في النتاجات لاستخلاص المشكلة الخاصة المتمثلة (بعدم وضوح جوانب عنصر الهيئة وصيغ توليد انماطه في التوجهات المعمارية المختلفة). وافرز تقويم عدد من الدراسات المعمارية ، عن تحديد النقص المعرفي ضمن النظرية المعمارية حول هذه الخاصية وبذلك تبلورت مشكلة البحث وتحدد هدفه ومنهجه ببناء اطار نظري شامل يضم مفردتين اساسيتين (شملت كل من مفردة صيغ تعريف الهيئة ومفردة صيغ توليد انماط الهيئة) والتي بدورها تحدد عنصر الهيئة، اولاً، ثم تطبيق احد المفردات الاساسية المهمة، والمتمثلة (بصيغ توليد انماط الهيئة) على احد التوجهات المعمارية البارزة عبر التاريخ المعماري، وهو توجه المعمار رايت العضوي، ثانياً، ثم استخلاص صيغ توليد الهيئة في عمارة رايت، ثالثاً، وقد اوضحت الاستنتاجات تركيز المعمار رايت في توليد هيئات نتاجاته على قاعدة فكرية وفلسفية اساسها التكامل ما بين هيئة الشكل ووظيفته الاساسية ضمن موقع معين وزمان معين، من خلال توظيف خصائص تصميمية وتكوينية معينة وبالرجوع الى الطبيعة كمرجع مهم لاستلهام هيئة الشكل. ER -