TY - JOUR ID - TI - Alhassan bin Ali bin abee talib's opinions in jurisprudence(purification and prayer) آراء الحسن بن علي بن أبي طالب الفقهية في (الطهارة والصلاة) AU - Muhamad Nabhan Ibraheem raheem alheety محمد نبهان إبراهيم رحيم الهيتي PY - 2011 VL - 3 IS - 9 SP - 23 EP - 87 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - Praise be to Allah, prayer and peace upon our master Muhammad and his family and companions. And after: The title search is (views of al-Hasan ibn Ali ibn Abi Talib in the doctrine, purity and prayer) has started the search with an introduction, outlining why I chose the topic and the motivation that prompted me to write it. Following is the total of what came of the research, main points: 1 - The study of one of the noblest and purest rates on this planet. 2 - collected in Hmaa Search doctrinal issues attributed to Imam Hassan bin Ali bin Abi Talib, may Allah be pleased with them both in my book, purity and prayer. 3 - adopted in the ratio of views to Hassan bin Ali bin Abi Talib to Almruyat Hadith which has been done his way. 4 - I tried as much as possible to be irrigated by the modern view of the evidence for and supported this assertion. 5 - Most opinions agree and say it Hmhor companions and was followed by the imams of doctrines. 6 - may Allah be pleased with him authorized the use of skins Otters. 7 - The purity of the saliva of cats. 8 - that year went to wipe the head three times in the ablution. 9 - year pickling the beard in the ablution when al-Hasan ibn Ali. 10 - The possibility of the members of the ablution after drying. 11 - Gold is an unnecessary delay with the presence of food, prayer time. 12 - The output is not permissible to pray for the ransom of the patient. 13 - enjoined may Allah be pleased with him on the neighbor of the mosque who hear the call to be praying in the mosque. 14 - mustahabb to perform voluntary prayer in the home. 15 - may Allah be pleased with him said the legality of Duha prayer, and as the year from the prophet peace be upon him. 16 - proved the legality of the evidence, citing the fear prayer verse on the fear prayer and an act of the Prophet peace be upon him.

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.وبعد:فعنوان البحث هو (آراء الحسن بن علي بن أبي طالب الفقهية في الطهارة والصلاة).وقد بدأت البحث بمقدمة أوجزت فيها سبب اختياري للموضوع والدافع الذي دفعني للكتابة فيه.وفيما يأتي مجمل لما جاء به البحث من نقاط رئيسة:1 – كانت هذه الدراسة عن واحد من أشرف وأطهر نسب على هذه البسيطة.2 – جمعت في هذا البحث المسائل المنسوبة للإمام الحسن بن علي بن أبي طالب رضي الله عنهما في الطهارة والصلاة.3 – اعتمدت في نسبة الآراء إلى الحسن بن علي بن أبي طالب على المرويات الحديثية التي رويت عن طريقه.4 – حاولت قدر الإمكان أن يكون الحديث المروي عنه دليلا لما ذهب إليه ومن أيده بذلك القول.5 – كانت أغلب آرائه تتفق وما يقول به جمهور الصحابة ومن جاء بعدهم من أئمة المذاهب.6 – أجاز رضي الله عنه استعمال جلود كلاب الماء.7 – قال بطهارة سؤر الهرة.8 – ذهب إلى أن السنة مسح الرأس ثلاثا في الوضوء.9 – من السنة تخليل اللحية في الوضوء عند الحسن بن علي.10 – قال بإباحة تنشيف أعضاء الوضوء.11 – ذهب على كراهية تأخير الطعام مع حضور وقت الصلاة.12 – قال بعدم جواز إخراج الفدية عن صلاة المريض.13 – أوجب رضي الله عنه على جار المسجد ممن يسمع النداء أن تكون صلاته في المسجد.14 – ذهب إلى استحباب أداء صلاة التطوع في البيت.15 – قال رضي الله عنه بمشروعية صلاة الضحى وأنها سنة ثابتة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم.16 – أثبت بالدليل مشروعية صلاة الخوف مستندا بذلك على آية الخوف وفعل الرسول صلى الله عليه وسلم. ER -