TY - JOUR ID - TI - Output paths of moral thought in the contemporary Arab Philosophical study مسارات النتاج الأخلاقي في الفكر العربي المعاصر دراسة فلسفية AU - Mohammed Fadhil Abbas محمد فاضل عباس PY - 2012 VL - 36 IS - 57 SP - 1 EP - 29 JO - Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية SN - 02581086 27079312 AB - This study attempts to figure out the characteristics of ethics production in contemporary Arab thought . It also tries to draw out paths for this ethical production through presenting , analyzing and criticizing tow previous studies which deal with this production .They are Mohammad Abid Al-Jabber’s book ( the Arabic ethics mind ) and Ahmed Abdul-Haleem’s book ( Ethics in contemporary Arabic thought ) . Our studies comes up with a conclusion that the ethics production in contemporary Arabic thought has gone three paths . They are : The first path : The ethics effort that tried to transform the European ethics production ( ancient , modern and contemporary ) by compiling and translating on the one hand and the ethics effort that tried to transform the contemporary in the Arabic Islamic heritage through investigation and studying on the other hand . Second path : It is the one that attempted to establish ethics philosophy that follow the symbol of . It also attempted to defend the ethics philosophy that has already existed in our Arabic Islamic heritage . Third path : It is the path that emphasized on the notion that the Holy Koran has a comprehensive ethics system .This system is general and absolute . Besides k it has a system of values beyond time and place .

تحاول هذه الدراسة معرفة الخصائص الإنتاج الأخلاق في الفكر العربي المعاصر. وهي تحاول أيضا لاستخلاص المسارات لهذا الإنتاج الأخلاقي من خلال تقديم وتحليل ونقد الدراسات السابقة سحب الذي تعامل مع هذا الانتاج، وهي كتاب محمد عابد آل جابر في (العقل الأخلاق العربية)، وكتاب أحمد عبد الحليم في (الأخلاق في المعاصرة الفكر العربي). دراساتنا يأتي مع استنتاج أن إنتاج الأخلاق في الفكر العربي المعاصر قد ذهب ثلاثة مسارات. وهم: المسار الأول: جهد الأخلاق التي حاولت تحويل الانتاج الأخلاق الأوروبية (القديمة والحديثة والمعاصرة) عن طريق تجميع وترجمة من جهة، والجهد الأخلاق التي حاولت تحويل المعاصرة في التراث العربي الإسلامي من خلال التحقيق والدراسة في من ناحية أخرى. المسار الثاني: من هو الذي حاول تأسيس فلسفة الأخلاق التي تتبع رمز. انها ايضا محاولة للدفاع عن فلسفة الأخلاق التي كانت موجودة بالفعل في تراثنا العربي الإسلامي. المسار الثالث: وهو المسار الذي شدد على فكرة أن القرآن الكريم لديها نظام شامل الأخلاق.هذا النظام هو عام ومطلق. بالإضافة إلى ك أن لديها نظام من القيم وراء الزمان والمكان. ER -