@Article{, title={Soliloquy is Invalid in Modern Drama مناجاة النفس باطلة ، غير صالحة في الدراما الحديثة}, author={Rafid Sami Majeed رافد سامي مجيد}, journal={Journal of Al-Ma'moon College مجلة كلية المأمون}, volume={}, number={15-E}, pages={32-42}, year={2010}, abstract={"A soliloquy is a literary device often used in drama whereby a character relates his or her thoughts and feelings without addressing any of the other characters." Soliloquy is distinct from monologue and aside. The study is treating the absence of the use of the soliloquy in modern drama because some dramatists believe that it is more important to let the audience understand and comprehend that today's playwright makes himself responsible of conveying all the needed information to the audience without blockading the action by adding more soliloquies that can fall into long narrative and descriptive speeches .Modern dramatists strongly have faith in treating the audience with greater respect to assume that the audience can make his own deductions from his own observations. Modern playwrights are sure that the audience can have a full picture of the character if he gets the reality of this character from within to without .Thus it is a conflict between the followers of the traditional school of drama and those followers of the newer school. The study is to shed more light on the ideas that realists believe in when dropping the use of soliloquy in their writings.
مناجاة النفس هي وسيلة أدبية غالبا" ما تستخدم في الدراما حيث تعبر الشخصية المسرحية عن افكاره(ها) ومشاعره(ها)دون توجيه الخطاب إلى أية شخصية أخرى. وتختلف مناجاة النفس عن المونولوج الذي هو مشهد مسرحي يؤديه فرد واحد وعن( الاسايد) وهو الكلام الذي يقال على انفراد .تتعامل هذه الدراسة مع فكرة غياب المناجاة عن الدراما الحديثة وذلك لان بعض المسرحيين المحدثين يؤمنون إن الأهم هو ترك المشاهد يعي و يستوعب إن مسرحي اليوم قد اخذ على عاتقه نقل كل المعلومات المطلوبة إلى المشاهد من دون إعاقة الحركة في العمل الأدبي، عن طريق إضافة المزيد من أحاديث مناجاة النفس التي قد تكون خطابات روي وتوصيف طويلة. يؤمن المسرحيون المحدثون بشدة بضرورة معاملة المشاهد باحترام لافتراض إنه يستطيع أن يحقق لنفسه استنتاجاته الخاصة به عن طريق ملاحظاته الخاصة ,ويرون إن المشاهد قادر على أن يحصل على صورة كاملة عن الشخصية، إذا ما حصل على حقيقة الشخصية من الداخل إلى الخارج. إن هذا صراع بين مريدي المسرح التقليدي وأولئك الذين يقلدون ويتبعون أفكار المدرسة الحديثة . ستسلط هذه الدراسة المزيد من الضؤ على الأفكار التي يؤمن بها الواقعيون عندما يسقطون من أعمالهم استخدام مناجاة النفس.} }