TY - JOUR ID - TI - أحكام الضرر الجسـديّ بين الجوابر الشـرِّعية والتعويضات القانونية AU - د.أكرم فاضل سـعيد قصير PY - 2012 VL - 14 IS - 2 SP - 19 EP - 108 JO - Journal Of the College of law /Al-Nahrain University مجلة كلية الحقوق/جامعة النهرين SN - 18156630 AB - The Iraqi legislator compiled in the following three articles the stipulations of corporal injury and the compensation arising thereof: 1.Article 202 in the Iraqi Civil Code which organized the basis of the legal liability arising out of corporal injury and determined the compensation arising thereof. 2.Article 203 (Civil) that determined the beneficiaries for this compensation, whether they were aggrieved or materially supported persons whom the victim is pledged to support if he were alive, irrespective of such persons being his inheritors 3.Article 205 (Civil) that organized the stipulations of compensation for incorporeal injuries of the victim if he were alive and for the other beneficiaries of this materially – supported beneficiaries of this compensation if he were decreased.The scope of this study is centered on the fore cited three articles' history and the detailed attitudes of Islamic / western jurisdiction. We shall single wide discussions of the attitude of the Iraqi judiciary thereof; we shall take brief recourse, upon exigency of the study of the Anglo-Saxon and Jewish jurisdiction, without jeopardizing their meanings and stipulation on which they were based.

نظم المُشرِّع العِراقيَّ أحكام الاصابة الجسـدية والتعويض الناشـئ عنها بثلاث مواد. الاولى هي المادة (202) من التقنين المدني العِراقيَّ التي نظمت أسـاس المسـؤولية القانونية الناشـئة عن الاصابةِ الجسـدية وحددت التعويض الناشـئ بسـببها. والثانية هي المادة (203) مدني التي حددت المسـتحقين لهذا التعويض سـواء أكانوا مضروريين أم مُعالين يتكفل المُصاب بإعالتهم، لو كان حيـاً، وسـواء أكانوا ورثةً لهُ أم لم يكونوا. أمـا الثالثة فهي المادة (205) مدني التي نظمت أحكام التعويض عن الاضرار المعنوية التي تلحق بالمصاب اذا كان حياً وللمسـتحقين الآخرين لهذا التعويض من المعالين اذا كان ميتاً. ويتركز نطاق هذا البحث بدراسـة تأريخ المواد الثلاثة المشـار اليها آنفاً وموقف الفقه الاسلاميَّ والفقه الغربيَّ عنها بالتفصيل، كما سـنفرد مسـاحة واسـعة لمناقشـة موقف القضاء العِراقيَّ بشـأنها. أمـا الفقه الأنكلوسـكسـونيَّ والشـرِّيعة الموسـويَّة فنرجع اليها كُلما أقتضت ضرورة البحث ذلك بايجاز ودونَ الاخلال بمعانيها وأحكامها التي أرتكزت عليها. ER -