@Article{, title={Minarets of Mosul: Location and Signification of Style Change (Aabic) مآذن الموصل: مواقعها و دلالة تغيّر طرازها}, author={Dr. Hassan Haj-Kasim د.حسان محمود الحاج قاسم}, journal={AL-Rafidain Engineering Journal (AREJ) مجلة هندسة الرافدين}, volume={20}, number={5}, pages={42-57}, year={2012}, abstract={Abstract Old Mosul –like other Islamic cities- is characterized by the architectural heritage, in particular Mosques with their towering Minarets. While analyzing the architectural characteristics of minarets, those related to their mosques and locations, and syntactical characteristics, most of the mosques have no minarets. Among the 32 old mosques, there are only 13 with minarets (40%). In accordance with architectural characteristics, they could be classified into: those derived from local minarets of previous ages, and those affected by Turkish minarets. This research aims to examine and interpret these two phenomena. The research hypothesis is that they related to Islamic Law restrictions, and to the local identity related to political and cultural conditions. Islamic Law has restricted the existence of minarets in locations where there is no impacts on housing privacy. Thus, minarets were in markets, near city wall or in locations that were previously public areas. Minarets with local characteristics were built when native rulers ruled the city and local culture rooted from old ages. As for minarets affected by Turkish minarets; they were built when Mosul was directly ruled by Ottomans.Key Words: Islamic Architecture, Minarets, City of Mosul

الخلاصة تتميز الموصل القديمة – كمدينة إسلامية- بتراثها المعماري الممتد منذ الفتح الإسلامي،وبالذات أبنية الجوامع بمآذنها الشامخة. عند تحليل الخصائص المعمارية للماَذن؛ وهي الخصائص المرتبطة بعلاقتها مع الجامع والموقع وخصائص العناصر المُركبّة لها؛ يتبيّن أن كثيراً من الجوامع لا مئذنة فيها، فمن مجموع الجوامع القديمة البالغ عددها 32 جامعاً هناك 13 جامعاً فيها مآذن، (بنسبة 40%). ويمكن تصنيفها عند تحليل خصائصها التصميمية إلى طرازين: المآذن ذات الخصائص المستمدة من المآذن المحلية للعصور السابقة، والمآذن المتأثرة خصائصها بالمآذن التركية. يهدف البحث إلى فهم و تعليل تلك الظاهرتين، إذ يفترض أنّ ذلك متعلق بمحددات الشريعة الإسلامية من جهة، والخصوصية المحلية المرتبطة بالظروف السياسية والثقافية من جهة اُخرى. وقد تبيّن أنّ محددات الشريعة حددت تواجد المآذن في المواقع التي لاتؤثر في خصوصية السكن، وهكذا وُجدت حصرياً في الأسواق أو محاذية للسور أو في مواقع كانت قديماً مناطق عامة. كما تبيّن أن المآذن ذات الخصائص المحلية قد بُنيت عند حكم الولاة المحليين وهيمنة الثقافة المحلية المستمدة اُصولها من العصور السابقة، أما المآذن المتأثرة خصائصها بالمآذن التركية فقد بُنيت عند تبعية المدينة للحكم العثماني المباشر.الكلمات المفتاحية: العمارة الإسلامية، المآذن، مدينة الموصل} }