@Article{, title={Transformation Matrix for 3D computer Graphics Based on FPGA(English) مصفوفة تحويلات الصور الحاسوبية للتطبيقات الثلاثية الأبعاد باستخدام البوابات القابلة للبرمجة حقليا}, author={Dr. Fakhrulddin H. Ali د فخر الدين حامد علي}, journal={AL-Rafidain Engineering Journal (AREJ) مجلة هندسة الرافدين}, volume={20}, number={5}, pages={1-15}, year={2012}, abstract={AbstractThe real time of the computer graphics system performance is one of the fast many computing applications. The 3D (three-dimensional) geometric transformations are one of the most important principles of interactive computer graphics, which are essential for modeling, viewing and animation. This paper tends to construct a general form of a single matrix representation for multiple geometric transformations for three-dimensional objects. This way, a speed up factor of 1 to 5 can be gained. Architectureis designed, and implemented as a hardware unit, and then testedfor the single matrix transformation, using Field Programmable Gate Array (FPGA). Keywords: 3D graphics, lookup table, FPGA, concatenation.

الخلاصة إن متطلبات سرعة الأداء في مجال الرسوم الحاسوبية وتطبيقاتها في حالة تزايد مستمر حيث أن التحويلات الهندسية والتحريك في الفضاء ثلاثي الأبعاد تعتبر من إحدى أساسيات النمذجه والرؤيا وتوليد الصور المتحركة بالحاسوب . يقدم هذا البحث طريقة للتعبير عن عدد من التحويلات الهندسية للصور وتحريكها بتحويل واحد معبر عنه بمصفوفة عامة واحدة اختصارا حيث يؤدي ذلك إلى تسريع الأداء بمقدار 1 إلى 5مرات .تم تصميم معمارية بالكيان المادي وتنفيذها للغرض أعلاه باستخدام مصفوفة البوابات القابلة لإعادة البرمجة حقليا.} }