@Article{, title={Contemporary philosophy of recreation sports from the perspective of Islamic law فلسفة الترويح الرياضي المعاصر من منظور الشريعة الاسلامية}, author={Hadeel.D.Abdullah هديل داهي عبدالله}, journal={Al-Rafidain Journal For Sport Sciences مجلة الرافدين للعلوم الرياضية}, volume={18}, number={59}, pages={259-276}, year={2012}, abstract={The importance of the research is appeared to know Islamic law inspects and its judge in practicing recreational sports for adult Muslim. The problem with research asks the following questions: 1 - What is the position of Islamic law in contemporary sports recreation within the boundaries of the holy Quraan and prophet? 2 - What is the philosophy of Islamic law practicing contemporary sports entertainment? The aim of the research to identify the contemporary philosophy of recreation sports from the perspective of Islamic law in its conception of the year. And I assumed that the researcher in Islamic law to consider the practice of contemporary recreation sports a positive outlook in light of the regulations governing recreational sports. Descriptive approach was used in a manner desk research, and information gathering method is used content analysis of the sources of scientific and religious texts, and extracted them from tightening and educational guidance, and regulations governing the individual to enjoy the various recreational activities . And viewing the results and discussion reached the following conclusions: The general provision of sport in Islam is permissible because the origin of things permitted, and shall not be refused anything but evidence is unequivocal and consistent, if recreation Sports project Islam. 2 - recreation sports the contemporary purposes of legitimacy, and controls that must be met where to stay on the permissible 0.3 - should not distract the practice of sports for recreation and religious duty such as praying, fasting, pilgrimage and other rituals. In light of the findings the researcher recommended the following: 1.Seek private universities, as well as all the Islamic propagandists to set up various meetings such as symposia, lectures and practicing some recreation al activities as poetical soiree etc., to highlight the tolerance of Islam in this matter, and consolidate the concept of legitimate recreation vision in persons themselves. 2. Strive to find the types and means to exercise recreation and sport within the *Keywords: Contemporary philosophy - perspective of law.

تظهر أهمية البحث في التعرف الى ضوابط الشريعة الإسلامية وحكمها من ممارسة الترويح الرياضي المعاصر للإنسان المسلم البالغ وتكمن مشكلة البحث في طرح التساؤلين الآتيين :1- ما هو موقف الشريعة الإسلامية من الترويح الرياضي المعاصر في ضمن حدود الكتاب والسنة النبوية ؟2- وما هي فلسفة ضوابط الشريعة الإسلامية لممارسة الترويح الرياضي المعاصر ؟وهدف البحث التعرف إلى فلسفة الترويح الرياضي المعاصر من منظور الشريعة الإسلامية بمفهومه العام.وافترضت الباحثة في أن الشريعة الإسلامية تنظر لممارسة الترويح الرياضي المعاصر نظرة ايجابية في ضوء الضوابط التي تحكم الترويح الرياضي . وتم استخدام المنهج الوصفي بأسلوب البحث المكتبي ،ولجمع المعلومات تم استخدام أسلوب تحليل المحتوى للمصادر العلمية والنصوص الشرعية ، وما يستخرج منها من إحكام وتوجيهات تربوية ، وضوابط تحكم الفرد للاستمتاع بالأنشطة الترويحية المختلفة.ومن عرض النتائج ومناقشتها تم التوصل إلى الاستنتاجات الآتية:1-الحكم العام للرياضة في الإسلام هو الجواز لأن الأصل في الأشياء الإباحة ، ولا يحرم شيء إلا بدليل قطعي وثابت، إذاً الترويح الرياضي مشروع بالإسلام.22-الترويح الرياضي المعاصر له مقاصده الشرعية، وضوابطه التي يجب أن تتحقق فيه ليبقى على جوازه.3- ضرورة ألا تلهي ممارسة الترويح الرياضي عن واجب شرعي مثل الصلاة والصيام والحج وغيره من المناسك.وفي ضوء الاستنتاجات أوصت الباحثة بما يأتي :1-أن تسعى الجامعات وسيما الإسلامية فضلآ عن جميع الدعاة لإقامة اللقاءات المختلفة كالندوات والمحاضرات والممارسات العملية لبعض أنشطة الترويح كالأمسيات الشعرية وغير ذلك، لإبراز سماحة الإسلام في هذا الأمر، وترسيخ مفهوم الترويح بالرؤية الشرعية له في نفوس الناس.2-السعي الجاد في إيجاد أنواع ووسائل لممارسة الترويح الرياضي ضمن حدود ومنظور الشريعة الإسلامية . *الكلمات المفتاحية : فلسفة الترويح - منظور الشريعة} }