@Article{, title={Dialogue In the Novel "Hurricane and Minaret" For Imad Al Deen Khaleel Analytic study الحوار في رواية الإعصار والمئذنة لعماد الدين خليل –دراسة تحليلية-}, author={Asst. Le. Basam Khalaf Sulaiman م.م.بسام خلف سليمان}, journal={Journal of the College of Islamic Sciences مجلة كلية العلوم الاسلامية}, volume={7}, number={(13/1)}, pages={345-377}, year={2013}, abstract={The Muslawi Writer Dr. Imad Al Deen Khaleel (Professor Of Islamic History In The College Of Arts, University Of Mosul ) Came A field For Searching Since His Novel (Hurricane And Minaret) To The Consistent Technical mechanisms Which Concern Narration, Space, Discourse, And Description Excepting The Narrator Entrance From Time To time In The Novel to Talk Instead The heroes and Penetrating Their Special World. The Novel Takes From the mosuli Environment Apace for Events And From the Mosul Revolution In (1959) A time For The Events For Presenting In Its light the Events Which Took Place Before The Revolution And After It In Five Dags Through Its Characters :Hashim Abdal- Salam, Salma And Her Fiance Assim Al-Dabagh, Her Father Abdul-Rahman Al-Sheikh Dawod, Younis Saeed Atalah, And Hana Jerjees. So, The Research Came To Perform Its Study On The Dialogue Of The Characters Of The Novel Through Its Analyzing And Showing Its Technical And Subjective Dimension And Revealing The Indications That They Bring In An Introduction And Two Topics. The Introduction Includes Determining The Concept Of Novelistic Dialogue And Its Function. The First Topic Concerns A study For ( The External Dialogue :Dual And Successive) From The Compound Dialogue (Analog tic Descriptive) The Symbolic Dialogue, And The Absolute Dialogue, While The Second Topic Concerns A study For (The Internal: The Single And Monolingual) From The Monologue, Or Soliloquy, And Dialogue Of The Conscious Current, Technical Restoration And Imagination.

جاء اختيار الأديب الموصلي (الدكتور عماد الدين خليل:أستاذ التاريخ الإسلامي في كلية الآداب/ جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل روايته ( الإعصار والمئذنة) من تقنيات فنية متماسكة فيما يتعلق بالسرد والفضاء والوصف والحوار باستثناء تدخل الراوي بين الحين والحين في الرواية بالتحدث نيابة عن الأبطال واختراق عالمهم الخاص. وقد اتخذت الرواية من البيئة الموصلية مكاناً للأحداث ومن ثورة الموصل عام (1959) زماناً للأحداث لتقدم في ضوئها الأحداث التي جرت ما قبل الثورة وما بعدها في خمسة أيام من خلال شخصياتها:هاشم عبد السلام، وسلمى وخطيبها عاصم الدباغ، ووالدها عبد الرحمن الشيخ داود، ويونس سعيد عتالة، وحنا جرجيس. ولذا جاء هذا البحث ليجري دراسته على حوار شخصيات الرواية من خلال تحليله وبيان أبعاده الفنية والموضوعية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنه بمدخل ومبحثين. تضمن المدخل تحديد مفهوم الحوار الروائي ووظائفه. واختص المبحث الأول بدراسة (الحوار الخارجي: الثنائي/ التناوبي) من حــــيث الحوار المركب ( الوصفي التحليلي) والحوار الترميزي، والحوار المجرد، في حين خص المبحث الثاني بدراسة (الحوار الداخلي: الفردي/ الأحادي) من حيث المونولوج أو مناجاة النفس، وحوار تيار الوعي أو الارتجاع الفني والتخيل.} }