@Article{, title={أبن تيمية ودعـوى أقتباس الشيعة من المعتزلة ( ت 728 هـ / 1328 م )}, author={حيدر خضير مراد}, journal={journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء}, volume={10}, number={3}, pages={60-70}, year={2012}, abstract={Al-Sheikh Ibn Taimiya (died 728AH/1328AD) is regarded one of the biggest and the most famous Hanbali sheikhs who emerged on the Islamic though arena at the 7 AH/13 AD century in jurisprudence, Hadith, commentary and speech… etc. In his compiles, he circulated the Shiite quoting from Al-Mu'tazila in the issues of speech science and the mental vision, following in that the impact of Al-Asha'ira sheikhs like Abi Al-Hasan Al-Ashaari and Al-Shahristani –without examination or detection- who in turn quoted this claim from the sheikhs of Al-I'tizal with no proof or evidence proving that. Through the study it was obvious that this claim was groundless and invalid, for Al-Mu'tazila was far from the Shiite in many of their beliefs and intellectual commitments, the small rate of Al-Tashayu' to Al-I'tizal as well as taking the thoughts from the wrong origin and the non-cognition, or the scarcity of religion and the malevolent purpose. Most of what Al-Mu'tazila agreed on was refused by the Shiite as the contrary of most of what the Shiite agreed on and Al-Mu'tazila did not follow it. As to their agreement in some beliefs like the beliefs of unification and justice, this did not justify the accusation of each other for they took these beliefs from one source, i.e. the speeches and sayings of Imam Ali bin Abi Talib (Peace be upon him).The Shiite since their beginning were tracing the impact of their Imams in the origins and branches, they were not the heirs of Al-Mu'tazila, but rather Al-Mu'tazila took the origins and fundamentals of its mazhab from the Imams of Prophet Mohammed's Family (Peace be upon them).

يعتبر الشيخ أبن تيمية ( ت 728 هـ / 1328 م ) من أكبر وأشهر شيوخ الحنابلة الذين برزوا على ساحة الفكر الإسلامي في القرن السابع الهجري / الثالث عشر الميلادي ، في الفقه والحديث والتفسير والكلام وغير ذلك . وقد روج في مصنفاته لدعوى أقتباس الشيعة من المعتزلة في مسائل علم الكلام والنظر العقلي ، مقتفياً في ذلك أثر شيوخ الاشاعرة كأبي الحسن الاشعري والشهرستاني - بدون تدقيق أو تمحيص – والذين بدورهم أقتبسوا هذا الادعاء من مشايخ الاعتزال بدون أي دليل يثبت ذلك . وقد تبين لنا من خلال هذه الدراسة أن هذا الادعاء باطل ولا أساس له من الصحة ، فالمعتزلة بعيدون عن الشيعة في كثير من عقائدهم والتزاماتهم الفكرية ، وأن نسبة التشيع الى الاعتزال وأخذ الأفكار منه منشؤها الخطأ وعدم المعرفة ، أو قلة الدراية بالفقه الإمامي . فأن كثيراً مما أجمعت عليه المعتزلة ، لاتقره الشيعة ، كما هو العكس في كثير مما أجمعت عليه الشيعة ولم تلتزم به المعتزلة ، وأما التقاؤهما في بعض العقائد كعقيدتي التوحيد والعدل ، فهذا لايبرر أتهام أحدهما بالأخر ، لأنهما تستمدان تلك العقيدتين من مصدر واحد وهو خطب وأقوال الامام علي بن أبي طالب ( عليه السلام ) . كما أن الشيعة مُذ بواكير نشأتهم ، كانوا مقتفين أثر أئمتهم في الأصول والفروع ، ولم يكونوا ورثة المعتزلة ، وأنما أخذت المعتزلة أصول مذهبها عن أئمة أهل البيت (عليهم السلام).} }