@Article{, title={Differences between fundamentalism and consensus denied dispute الفروق الأصولية بين الاجماع ونفي الخلاف}, author={Omar Adnan manshod Obeidi عمر عدنان منشود العبيدي}, journal={Journal of Al-Farahidi's Arts مجلة آداب الفراهيدي}, volume={04}, number={12}, pages={221-263}, year={2012}, abstract={Given the extreme importance of the consensus held on the issue and give judgment hyperbolic be fulfilled after that. The fact that the consensus of the legislative sources after the Quran and Sunnah without dispute.And often contained the phrase scholars in their books the term (exile dispute) Kcolhm (do not know of any dispute) and to raise the confusion between the term (denied the dispute) and consensus and each sign of the meaning. Ertina that show the truth of both scientists and opinions considered and denied the dispute is not considered consensus as well as the similarities and the differences between them .. This is because in the naming dispute denied consensus several caveats. Which the error occurred in many Alajmaat based on the denial of difference when you see the offender. As well as collision Alajmaat conflict based on the denial of than sign a contradiction in Islamic law protected error. Many Alajmaat contradictory jurisprudence due to the release word consensus when science not.

نظراً للاهمية البالغة للاجماع المنعقد على مسألة ما واعطائها الحكم القطعي الذي لا تجوز مخالفته بعد ذلك. كون الاجماع من المصادر التشريعية بعد الكتاب والسنة دون خلاف.وكثيراً ما ترد عبارة الفقهاء في كتبهم مصطلح ( نفي الخلاف ) كقولهم ( لا نعلم خلافاً ) ولرفع اللبس ما بين مصطلح ( نفي الخلاف ) والاجماع ودلالة كل منهما على معناه. أرتئينا ان نبين حقيقة كل منهما وآراء العلماء في اعتبار وعدم اعتبار نفي الخلاف اجماعاً وكذلك أوجه الشبه والخلاف بينهما .. وذلك لان في تسمية نفي الخلاف اجماعاً عدة محاذير. منها وقوع الخطأ في كثير من الاجماعات المبنية على نفي الخلاف عند ظهور المخالف. وكذلك تصادم الاجماعات المبنية على نفي النزاع مما يوقع التناقض في الشريعة الاسلامية المصونة عن الخطأ. وكثير من الاجماعات الفقهية المتناقضة نتيجة لاطلاق كلمة الاجماع عند عدم العلم بالمخالف.} }