@Article{, title={Hardware Implementation of 3D-Bresenham's Algorithm Using FPGA تنفيذ الكيان المادي لخوارزمية برزنهام ثلاثية الأبعاد باستخدام مصفوفة البوابات المبرمجة حقلياً}, author={Dr. Basma Mohammed Kamal Younis, Lecturer Ne'am Salim Mohammed Sheet}, journal={Tikrit Journal of Engineering Sciences مجلة تكريت للعلوم الهندسية}, volume={20}, number={2}, pages={37-47}, year={2013}, abstract={Traditional 3D-Bresenham's algorithm is efficient in generating lines on raster systems using only integer calculations. This algorithm is needed as a solution of hidden surface problem using depth-buffer method to calculate z value for each pixel, while calculated values of x and y are used to address frame buffer memory, z value is used to test hidden surface by saving the closest depth in depth buffer.In this paper Bresenham's algorithm for plotting 3D-lines is examined then modified to simplify hardware requirements during implementation phase. Basing on efficiency of the algorithm on the space symmetry an enhanced version of this algorithm is implemented using OpenGL. Experimental results confirm results calculated theoretically for both traditional and modified algorithms.The hardware implementation is accomplished for real time applications, and a graphic sub-system is designed using FPGA. Finally, a comparison is accomplished for Spartan3E utilization which is used to implement the hardware

تعد خوارزمية برزنهام التقليدية خوارزمية كفوءة تستخدم في توليد الخط المستقيم ثلاثي الأبعاد في الأنظمة النقطية باستخدام حسابات القيم الصحيحة فقط. كما أن هذه الخوارزمية تقوم بحل مشكلة الأوجه المخفية التي تستخدم طريقة ذاكرة العمق لحساب قيمة البعد الثالث لكل نقطة شاشة. تستخدم قيم الاحداثي السيني والصادي لحساب عناوين ذاكرة الصورة وقيمة البعد الثالث لفحص الأوجه المخفية بواسطة حفظ العمق الأقرب للناظر في ذاكرة العمق.في هذا البحث تم دراسة خوارزمية برزنهام لرسم الخطوط ثلاثية الأبعاد وتطويرها لتناسب متطلبات مرحلة التنفيذ بالكيان المادي. اعتماداً على خاصية التناظر تم تحسين الخوارزمية باستخدام مكتبة الرسم المفتوحة المعروفة بـ(OpenGL) حيث تم مطابقة النتائج العملية والنظرية لكلتا الخوارزميتين التقليدية والمطورة. تم تنفيذ الكيان المادي لخوارزمية برزنهام ثلاثية الأبعاد بعد تطويرها لأغراض تحقيق الأداء في الزمن الحقيقي, حيث تم تنفيذ منظومة الرسم الفرعية باستخدام البوابات القابلة للبرمجة حقلياُ. وأخيراً تم إجراء مقارنة بين المعماريتين المصممتين من ناحية الاستفادة من مصادر رقاقة Spartan3E المستخدمة للتنفيذ المادي.} }