@Article{, title={Dynamics of Image in Ottman AL-Mosuli,s Peotry حركيّةُ الصُّورةِ في شعرِ عثمان بكتاش الموصلي )ت 4666 ه/ 4021 م}, author={Sherif B. Ahmed شريف بشير أحمد }, journal={Adab AL Rafidayn اداب الرافدين}, volume={42}, number={62}, pages={107-128}, year={2012}, abstract={The present study is not mainly concerned with the functions of a poetic image , its types and all classifications. Also it would not rely on a specific approach according to its concrete , conceptual , emotional or mental connotations. Views and images of researchers about the image as a decorative feature or an artistic –aesthetic value have not been considered. This study is not engaged in the balance between critical approaches to specify the concept of image. However, it investigates the kinetics of image in Othman Al-Mosulily's poetry as an applicable orientation with a critical vision collocated with environmental effects , timing , cultural and heritage categories , aesthetics , interaction of personality and topic in the content and structure , and the efficiency of Al-mosily , who is concerned with kinetics of image to convey his intention to the recipient and he is so keen to make the text communicatively acceptable in the subject structure with pragmatic scheme , revealing the effective factors in its formation , specifying the sources of experience and content, expressing an argumentative connection between self and subject , and presupposing a harmony between kinetics of image and its realistic and conceptual input. The aesthetic value lies in the objectivity of kinetics as a formation loaded with interactive images , having the ability of realizing excitement and motivating mind by signs recognized by the recipient and considered by the study as an essential element for forming poetry and an open horizon loaded poetic components including images syntactically interrelated which do not subject to mathematic relations in logical

لن تتخذَ الدراسةُ مذهبًا فی ماهیَّةِ (الصُّورة الشِّعریَّة), أو دراسةِ أنواعِها. ولن تخوضَ فی تقسیماتِها وتفریعاتِها کافةً. ولن تتقمَّصَ منهجًا من مناهجِ دراسَتِها وتنمیطِها طبقًا لدلالاتِها الحسیَّةِ أو الذهنیَّةِ أو العاطفیَّةِ أو العقلیَّةِ. ولن تثقلَ بآراءِ الدارسینَ وتصوراتِهم عن (الصُّورة) سمةً زخرفیةً, أو قیمةً فنیةً- جمالیةً, أو میزةً موضوعیَّةً تشکیلیَّةً. ولن تخوضَ فی الموازَنةِ بین المناهجِ النقدیَّةِ لتحدیدِ مفهومٍ للصُّورةِ وتقویمِها وتجلیاتِها. بل تتخذُ الدراسةُ من (حرکیَّةِ الصُّورةِ) فی شعرِ (عثمان بکتاش الموصلی) میدانًا تطبیقیًّا, تتجوَّلُ فیه برؤیةٍ نقدیةٍ تتلازَمُ فیها المؤثِّراتُ البیئیَّةُ, واللحظةُ الزمنیَّةُ, والأنساقُ الثقافیةُ التراثیةُ, وجمالیاتُ التشکیلِ, وفاعلیةُ الشخصیَّة والموضوعِ فی المتنِ والبناءِ, وکفاءةُ الشاعر (عثمان بکتاش الموصلی) الذی کان معنیًّا فی (حرکیَّة الصُّورة) بوصولِ مقصدیَّتِهِ إلى القارئ؛ یدفعُهُ حرصُهُ على توجیهِ النصِّ توجیهًا تواصلیًّا فی البُنى الموضوعیَّةِ بنُظُمٍ تداولیَّةٍ تکشفُ العواملَ المؤثِّرةَ فی تشکیلهَا, وتحدِّدُ مصادرَ التجربةِ ومضمونَها, وتعبِّرُ عن الترابُطِ الجدلیِّ بین الذاتِ والموضوعِ, وتفترِضُ تجانُسًا بین (حرکیَّة الصُّورة) ومعطیاتها الواقعیَّة والذهنیَّة. إذ تکمنُ القیمةُ الجمالیةُ والموضوعیَّةُ فی (الحرکیَّة) تشکیلاً مکتظًّا بالصُّورِ المتداخِلَةِ, له القدرةُ على تحقیقِ الإثارةِ والدهشةِ, وتحفیزِ الذهنِ بإشاراتٍ یدرکُها المتلقی, وأدْرَکَتْهَا الدراسةُ عنصرًا من عناصرِ التشکیلِ الجمالیِّ للشِّعر, وأُفُقًا مفتوحًا تتخلَّلُهُ مکوِّناتُ الشِّعریَّةِ فی سیاقٍ تتغلغلُ فیه مجموعةٌ من الصُّورِ التی تتشابکُ حلقاتُها بعلاقاتٍ ترکیبیةٍ, لا تخضعُ لشبکةِ العلاقاتِ الریاضیَّة فی التفکیرِ المنطقیِّ.} }