TY - JOUR ID - TI - Temples in the Neo-Assyrian Kingdom Between Sanctity and Sacrilege المعابد في المملكة الآشورية الحديثة بين الحرمة والتدنيس AU - .Safwan Sami Saeed صفوان سامي سعيد PY - 2011 VL - 41 IS - 59 SP - 533 EP - 552 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - Temples and their rights was of great responsibility towards kings, governors and peoples. Any neglect of offering, building or rebuilding was reflected in the Assyrian inscription and corresponding. Their duty and the responsibility towards those who may not respect these religious places.
This research is regarded as one of the most important religious subjects because it reflects an aspect of the religious fact which the Assyrian society lived through the New Assyrian period via studying the temples and their prestige in the New Assyrian kingdom. So, the Assyrian kings took care seriously of the religious affairs that reflected clearly on their royal titles, and descriptions. Subsequently , the worshipping centers, i.e.(the temples) favored with great interest by them in terms of sanctity and holiness but that hallo of importance was subject occasionally to certain kinds of encroachments and sacrileges by the public and some official characters.
According , this research sheds light on the range of care taken by the Assyrian kings as to the sanctity of those temples, binding to their controls on one hand. The study also tries know to the nature of those encroachments and what was the measures adopted by the kings about this point on the other hand.

منذ أقدم العصور التاریخیة المعروفة أسهم الدین فی حضارات الأمم السابقة بدورٍ هامٍ وبارزٍ فی بلورة أفکار شعوبها وتطلعاتها , إذ کان ولا یزال یمثل واحداً من أهم العوامل المؤثرة فی سیر حیاتها، وأسلوب تطور حضارتها. فالمعتقدات والأفکار الدینیة کان لها الأثر البارز فی تحدید الإطار العام لسلوک الإنسان وحیاته, وعاداته وتقالیده وأعرافه وقوانینه، وتکوین الخلفیة المؤثرة فی حیاته الاجتماعیة والفنیة بل وحتى السیاسیة. وقلما نجد أی عمل قام به الإنسان فی الماضی أو أی أثر ترکه إلا وللدین الأثر الکبیر فی ذلک. ومن منطق تلک الأهمیة والمکانة التی شغلها الدین ومدى تغلغله فی نفوس القدماء، وتأثیره المباشر فی حیاتهم الخاصة قبل العامة فقد حظیَ الدین ومراکز العبادة (المعابد) فی حضارة بلاد الرافدین بشکل عام وبلاد آشور بشکل خاص بجانب کبیر من الحرمة والقدسیة ظل ملازماً فی نفوس وأذهان سکانها وحکامها , ولعل هذا ما تجلى لنا بشکل واضح فی ألقاب ملوکهم وصفاتهم الملکیة من ذلک على سبیل المثال ما جاء فی إحدى کتابات الملک سین– أخی– ریبَ Sin-ahhē-rība (سنحاریب) 704-681 ق.م یستهل ذکر حملته الأولى بألقابه . ER -