TY - JOUR ID - TI - أحاديث مستحبات المؤذن في الكتب الستة دراسة تحليلية AU - علي محمد مهيدي الدليمي PY - 2013 VL - 4 IS - 15 SP - 26 EP - 111 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - After searching the Six Books of the Prophetic Sunnah ,the following results can be summarized up:1. Calling to prayer is a declaration of the prayer times by using specific utterances.2.The caller should be fair and honest.3. The caller should be spiritually clean while calling to prayer.4. It is desirable for the caller to face Al-Qibbla and to be slow.5. It is recommended for the caller to be endowed with eyesight ,yet it is possible for the blind to call for prayer.6. The caller will get great reward from Allah for calling to prayer if he intends his calling for the sake of Allah.7. No historical evidence proves the possibility of allowing women to call prayer and if it was possible, it would be permitted by the prophet Mohammad .8. There is a disagreement among scientists over the payment to the caller; some of them say it is possible and others say no.9. The meaning of Tathweeb, how and when it is said ( in the Dawn prayer) is also arrived at in this study.

بعد هذه الرحلة المباركة في كتب السنة النبوية الشريفة توصلت إلى أهم النتائج في هذا البحث:1.أن الأذان هو الإعلام بمواقيت الصلاة المفروضة بألفاظ معلومة مأثورة على صفة مخصوصة.2.توصلت إلى أن المؤذن يجب أن يكون عدلاً أميناً.3.عرفنا أنه يستحب في المؤذن أن يكون على طهارة أثناء الأذان.4.يستحب للمؤذن استقبال القبلة والتمهل في الأذان.5.يستحب أن يكون المؤذن بصيراً مع جواز أذان الأعمى.6.ظهر الفضل الكبير والأجر والثواب الذي يناله المؤذن من خلال تأديته الأذان إذا كان حسبة ًلله تعالى.7.لم يذكر التاريخ جواز أو حصول أذان المرأة؛ لأنه لو كان جائزاً لأمر به الرسول  طول حياته.8.عرفنا اختلاف العلماء في أخذ الأجرة على الأذان، فمنهم من ذهب إلى جواز أخذ الأجرة على الأذان ومنهم من لم يجوز ذلك. 9.عرفنا وقت التثويب في الأذان، ومتى وكيف يحصل.أسأل الله تبارك وتعالى أن يكون هذا العمل خالصاً لوجهه الكريم وان ينفع به المسلمين هذا وإن كان هناك زلل أو خطأ وسهو أو نسيان فمني ومن الشيطان والله ورسوله بريئان من الخطأ. ER -