TY - JOUR ID - TI - Iraqi Women in the Poetry of Ibn Al-Qaisarani (D.548 A. H.) An Analytical Study العراقيات في شعر ابن القيسراني (ت 548هـ) دراسة تحليلية AU - Zahra Khudhair Abass زهرة خضير عباس PY - 2013 VL - 37 IS - 61 SP - 1 EP - 45 JO - Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية SN - 02581086 27079312 AB - Al-Qaisarani (D.548 A. H.), one of the second Abbasid period, had been known for one of the phenomena of literature (Iraqi Women), for whom he had dedicated stanzas dealing with the feeling of longing to the Iraqi homes. The study is consisted of three sections, the first of which is concerned in the language of the poetry of Iraqi Women. It studies the lexicon related to the poet’s experience and his grammatical structures which had been altering between two types of sentence: The sentence which carry the link to the stylistic identity and the sentence which carry the link to the grammatical identity. The second section of the study has dealt with world of image, based on the poetic innovative trend which expands the distance between the meaning appears on the surface structure and the meaning of the deep structure surrounded by its walls. Rhythm has been the other element based on the unity of the poem, enrichment of the lexical items phonologically and semantically. The third section has been concerned in the statistics of the poetic lines in each poetic meter, rhyme, the percentages of use, the details of the relation between meters and rhymes, and their concerned prosody that relate to the poet psychological state, depicting the most prominent phonological models, to which extent they have been effected by the real life situation, and speeded the phonological rhyme within the textual context.

ابن القيسراني (ت 548هـ) أحد شعراء العصر العباسي الثاني، عرف شعره إحدى ظواهر الأدب (العراقيات)، التي خصص لها مقطوعات، اشتغلت على مشاعر الشوق والحنين إلى المنازل العراقية .جاءت الدراسة على ثلاثة مباحث، في المبحث الأول عالج البحث لغة شعر العراقيات، وهو يدرس المعجم الذي شكَّلته ألفاظ ذات علاقة بتجربة الشاعر، والتراكيب التي ميّزت بين جملتين : الجملة التي تحمل هوية الانتماء الأسلوبي، والجملة التي تحمل هوية الانتماء النحوي .وقد دخلت الدراسة في المبحث الثاني في عالم الصورة، المؤسس على عمود الانزياح الشعري، الذي يبعد المسافة بين المعنى الذي يظهر على البنية السطحية، ومعنى المعنى الذي تحوطه أسوار البنية العميقة .ومن أهمية الإيقاع بوصفهِ العنصر الذي يرتكز على ما يكون به قادراً على إتمام وحدة القصيدة، وإغناء الألفاظ صوتياً ودلالياً، كان المبحث الثالث الكفيل بدراسته ، بإحصاء وضَّح عدد الأبيات المنظومة على كلِّ بحرٍ وقافية ونسبة استعمالها، وتفصيل بيَّن علاقة الأوزان والقوافي وما يتعلَّق بهما من ظواهر عروضية بحالة الشاعر النفسية، وتحديد أبرز الأنماط الصوتية، وكيف أنَّها تأثرت بالموقف ، وأشاعت حركة توقيعية نغمية في داخل الإطار النصي ER -