@Article{, title={Description in The Stories (Village Talks) by Maroon Abud الوصف في مجموعة قصص ( أحاديث القرية ) لمارون عبود}, author={Bassam Khalf Sleiman Al-Hamdani بسام خلف سليمان الحمداني}, journal={Adab AL Rafidayn اداب الرافدين}, volume={43}, number={67}, pages={219-244}, year={2013}, abstract={The Lebanese Artist Maroon Abud is Chosen as domain of Thisresearch, because his stories have cohesive artistically techniques, amongwhich is description. Moreover, his stories have descriptive Parts withdifferent shapes and expressions. For this reason, this research isconcerned with the analysis of descriptive parts clarifying the artistic andesthetic dimensions, and revealing The meanings resulting.This research is divided into an introduction and four ports. Theintroduction specifies the description concept, its function, and its relationwith narration. The first part of the research deals with the study ofdescription confined by narration which includes the description narrationand the description directed by narration with its three types: simpledescription. compound description, and separated description.The second part tackles the description including description relatedwith internal emotions, and description referring to action. The third andfourth part are specified for the study of the classifying and expressiondescription.

یعد الأدیب (مارون عبود) من أبرز کتاب القصة فی لبنان، إذ استطاع بموهبته الفنیة توظیف تقانة الوصف لتشکیل الوحدات السردیة الوصفیة لکی یستدرج القارئ إلى الإصغاء لصوته؛ لذا جاء هذا البحث لیجری دراسته على هذه التقانة عبر کشف المقاطع الوصفیة وبیان مستویاتها الفنیة والجمالیة وحیویتها ومشابهتها للواقع بنی البحث على مدخل وأربعة مباحث، اعتماداً على تقسیمات عبد اللطیف محفوظ فی کتابه (وظیفة الوصف فی الروایة) إذ جاء المدخل لتحدید مفهوم الوصف وتمظهراته بالسرد الذی شکل مؤثراً من المؤثرات التی تنهض علیها القصة، واختص المبحث الأول بدراسة (الوصف المقید بالسرد) من حیث السرد الوصفی والوصف الموجه من السرد بأشکاله الثلاثة: الوصف البسیط، والوصف المرکب، والوصف الانتشاری. فی حین قام المبحث الثانی بدراسة (الوصف الحر) بوصفه فن توزیع المعلومات الموصوفة حول الأشیاء من حیث الوصف الدال على انفعال داخلی، والوصف الممهد للحدث الذی ینتظم حول فعل کلامی، والوصف الدال على الحدث الذی تسرد فیه أحداث القصة. وجاء المبحث الثالث لدراسة (الوصف التصنیفی) الذی یذکر معظم أجزاء الموصوف عبر المقاطع الوصفیة الطویلة، فی حین تناول المبحث الرابع (الوصف التعبیری) الذی یشکل الشخصیة ویرسم ملامحها الخارجیة من دون الولوج إلى التفاصیل الدقیقة.} }