@Article{, title={Conscience, including the interpreter conveyed beyond الضمير المرفوع المفسر بما بعده}, author={Imad Alwan Hussain عماد علوان حسين}, journal={Midad Al-Adab Refereed Journal مجلة مداد الاداب}, volume={1}, number={8}, pages={13-80}, year={2014}, abstract={After the completion of the cruise considering the issuesraised interpreter of conscience , including after highlightinggrammatical patterns which Anspk the conscience of absenteeand form part of the structural composition of her , there wasonly referring to the most important results , namely:1. Characterized as vague pronoun absent due to vagueattributed Advanced rude and rank , while my consciencespeaker and addressee Maloman -known when thelistener; because they constrain because Qrienteattendance and recruitment.2. Subject to out -known view ( the male presenter onAladmar ), came in the texts of linguistic contrary to theasset , providing the conscience of the rude and rank anddelayed attributed to him ; so it was constrained by socalled( Aladmar before mentioned) , a rule went out formeasurement usual.3. Poses with later ( Single or phrase) patterns of structuraland structures grammatical identified grammariansthrough induction and consider the seven patterns , caredstudy four of them , are: inter conscience matter and thestory, and inter conscience interpreter with experience ,and inter conscience raised (b Yes and evil) and Hbhama ,the conscience clause raised the interpreter in the door ofa conflict.4. Sibawayh is the first to monitor this rule , namely :(Aladmar mentioned before) , and drew attention to thesentences that comes in. conscience absent in advance ofthe rude and rank.5. The first alluded to the conscience clause is Elzimkhcriinterpreter with experience , but the first to explicitlyreferred to later is the son of the owner , and the promiseof some sort of patterns that are subject to the rule above.

إن هذه الدراسة تعالج أشكالاً تركيبيةً وأنماطاً نحويةً عرفتهاالعرب فدرجت عليها واستعملتها في كلامها قصداً لمعانٍ مرادة ومقاصدمخصوصة، إذ أن التراكيب تولد المعاني، والمعاني ترتبطُ بها ارتباطاًوثيقاً من خلالِ علاقة عكسية تكافلية يؤثر أحدهما في الآخر، وهذهالأنماطُ ترتكز على تقديمِ ضميرِ الغائبِ في الكلامِ وتأخيرِ ما يفسرهويعود عليه لفظاً ورتبةً، فبالرغم من أن ضمير الغائبِ معرفة إلا أّنهيمتاز عن غيرِه من الضمائرِ - أي ضمير المتكلم والمخاطب - بالإيغالِفي الإبهامِ، فتقديمه في الكلام يؤدي إلى إشكالية عدمِ الفهمِ عند السامعِ،فكان لزاماً أن يؤتى بما يزيلُ عنه إبهامه، ولا يكون ذلك إلا بظاهرٍمستقلٍّ متأخرٍ عنه يوضحه ويبين معناه .إن أنماطاً محددةً بني ْ ت وفقاً لقاعدة خالفت القياس في اللغة مفادهاأن (الإضمار مقدم على الذكرِ) فارتكزت عليها، إذ خالف ضمير الغائبِ،وهو المحور المهم فيها، القواعد العامة للضمائرِ التي تخضع للأصلِالنحوي المشهورِ القائلِ بأن (الذكر مقدم على الإضمارِ)، فكان لها معنىوتركيباً صدى كبير عند العلماء والدارسين قديماً وحديثاً، فدرسواأحكامه فيها قبلَ وبعد التركيبِ، ومنهم سيبويه والفارسي وابن مالك وأبوحيان وابن هشامٍ والسيوطي، فحددوه من خلالِ الاستقراء والاستقصاء فيسبعة أنماط مقيدة بهذه القاعدة .} }