TY - JOUR ID - TI - Islamic mysticism in the book contracts pearls unique translations of objects useful to Taqi al-Din al-Maqrizi (d. 845 AH / 1441 AD) during the eighth and ninth centuries of migration التصوف الإسلامي في كتاب درر العقود الفريدة في تراجم الأعيان المفيدة لتقي الدين المقريزي (ت845ه/1441م) خلال القرنين الثامن والتاسع للهجرة AU - Mahmood Abbad Al-Joubory محمود عباد الجبوري PY - 2014 VL - 06 IS - 19-1 SP - 119 EP - 143 JO - Journal of Al-Farahidi's Arts مجلة آداب الفراهيدي SN - 26638118 20749554 AB - Is the subject of Islamic mysticism of the hottest topics of intellectual that ran the minds of many researchers of ancient and modern , and so what was the sects of Sufism from a major role in the social and intellectual life in the Muslim community , and as Islamic mysticism under individually until the days of the Ayyubid , who took encouraging them to eliminate their opponents and stand against the Crusaders .As a result of this importance in that era , and to highlight more information about Men mysticism your selection subject to search under the title ( ( Islamic mysticism in the book of pearls decades unique in the translations of objects useful to Taqi al-Din al-Maqrizi (d. 845 AH / 1441 AD ) during the eighth and ninth centuries of migration ) ) for being has become a phenomenon characterized by a clear scientific life at the time.The search included an introduction and three sections , the first section dealt with a brief translation of Taqi al-Din Maqreezi .The second section devoted to the concept of mysticism and clarified some of the definitions in that statement with some of the names of the Sufis , and then stopped by the theories of the origin of mysticism and the most prominent Sufi sheikhs who mentioned Maqreezi .And the third section devoted to the Centers for movement of mysticism Gorges and connectivity which was meeting in which the Sufi elders both for worship , study or teaching.The search ended with a conclusion which explained the most important findings of the most important of which are :The eighth and ninth centuries of migration are the golden age of Islamic Sufism in Egypt and the Levant and the Hijaz , since I moved to the country that the leadership of the Sufi movement after the fall of Baghdad by the Mongols year ( 656 AH / 1258 AD ) .The research revealed that the origin of Sufism originated Islamic , and that his appearance was the result of a reaction to a life of luxury and trappings that have occurred in the Muslim community after the Islamic conquests , but it evolved and took another turn as a result of external influences of Judaism, Christianity and Greek philosophy postion it has a lot of beliefs with the entry some of them in Islam, such as clothing, coarse , and take Gorges and connectivity to retreat and worship and some theories and ideological Kalchbah anthropomorphism .Research has shown that the sultans and princes from the role in encouraging the movement of mysticism through the protection and building a lot of gorges and connectivity, in order to stand up against anti movements and use them in the jihad against the Crusaders .

يعد موضوع التصوف الإسلامي من أهم المواضيع الفكرية التي شغلت أذهان الكثير من الباحثين القدماء والمحدثين، وذلك لما كان للطوائف الصوفية من دور كبير في الحياة الاجتماعية والفكرية في المجتمع الإسلامي ، وبما أن التصوف الإسلامي ظل فردياً حتى أيام الأيوبيين ، الذين أخذوا بتشجيعهم من أجل القضاء على خصومهم والوقوف بوجه الصليبيين .ونتيجة لهذه الأهمية في تلك الحقبة، ولتسليط الضوء على المزيد من المعلومات عن رجال التصوف أخترته موضوعاً للبحث تحت عنوان (( التصوف الإسلامي في كتاب درر العقود الفريدة في تراجم الأعيان المفيدة لتقي الدين المقريزي (ت845ه/1441م) خلال القرنين الثامن والتاسع للهجرة)) لكونه أصبح ظاهرة واضحة أتصفت بها الحياة العلمية في ذلك الوقت .وقد ضم البحث مقدمة وثلاثة مباحث، تناول المبحث الأول ترجمة موجزة لتقي الدين المقريزي .وخصصت المبحث الثاني لمفهوم التصوف ووضحت فيه بعض التعاريف الخاصة في ذلك مع بيان بعض الأسماء التي تطلق على الصوفية، ثم عرجت على نظريات أصل التصوف وأبرز شيوخ الصوفية الذين ذكرهم المقريزي .وكرست المبحث الثالث لمراكز حركة التصوف من الخوانق والربط التي كان يجتمع فيها شيوخ الصوفية سواء للعبادة أو الدراسة أو التدريس .وأنتهى البحث بخاتمة أوضحت فيها أهم النتائج التي توصلت اليها فيه والتي أهمها:يعد القرنان الثامن والتاسع للهجرة هما العصر الذهبي للتصوف الإسلامي في مصر وبلاد الشام والحجاز، إذ انتقلت إلى تلك البلاد قيادة الحركة الصوفية بعد سقوط بغداد على يد المغول سنة (656ه/1258م).كشف البحث أن أصل التصوف منشأه إسلامي، وأن ظهوره جاء نتيجة رد فعل على حياة الترف وزخارف الدنيا التي طرأت على المجتمع الإسلامي بعد الفتوحات الإسلامية ، إلا أنه تطور وأخذ منحى أخر نتيجة التأثيرات الخارجية من الديانات اليهودية والنصرانية والفلسفة اليونانية فدخلت عليه الكثير من معتقداتهم مع دخول بعضهم في الإسلام مثل الملبس الخشن، واتخاذ الخوانق والربط للخلوة والعبادة وبعض النظريات العقائدية كالتشبيه والتجسيم .بينت البحث ما السلاطين والأمراء من دور في تشجيع حركة التصوف من خلال حمايتهم وبناء الكثير من الخوانق والربط، وذلك من أجل الوقوف بوجه الحركات المناوئة لهم واستخدامهم في الجهاد ضد الصليبيين . ER -